Itärata ja lähijunaliikenne Porvooseen
Suosittuja linkkejä
Porvoon kaupunki osallistuu yhdessä Suomen valtion ja 23 muun kunnan kanssa Itäradan suunnittelutyöhön yhtenä Itärata Oy -hankeyhtiön omistajista. Kaupunki on sitoutunut rahoittamaan Itärata-hankkeen suunnittelua noin 10 miljoonalla eurolla lähivuosina.
Itärata on suunnitteluvaiheessa, eikä sen toteuttamisesta ei ole vielä tehty päätöksiä.
- Kaksiraiteinen nopea ratayhteys erkaantuisi suunnitteilla olevasta Lentoradasta Keravalla ja kulkisi Porvoon kautta Kouvolaan.
- Radan vaikutus ulottuisi Savon radan ja Karjalan radan kautta aina Kainuuseen saakka. Jos Itärata päätetään toteuttaa, se olisi liikennöitävissä 2030-luvun loppupuolella.
- Itäradan toteutumisen edellytyksenä on Lentoradan suunnittelu ja toteutus.
Porvoon kaupunki pitää tärkeänä, että Itäradan suunnittelun yhteydessä selvitetään myös Helsingin ja Porvoon välisen lähijunayhteyden toteuttamisedellytykset ja mahdollistetaan kaukojunaliikenteen lisäksi myös lähijunaliikenne kaupunkien välille. Lähijunaliikenne Porvooseen edellyttää Itärataa.
Rata lyhentäisi matka-aikaa pääkaupunkiseudulle
Porvoo on Suomen suurin kaupunki, jonne ei ole henkilöjunayhteyttä tällä hetkellä, vaikka pendelöinti ja asiointi Porvoon ja pääkaupunkiseudun välillä on vilkasta. Itärata parantaisi selvitysten mukaan merkittävästi porvoolaisten joukkoliikenneyhteyksiä. Porvoosta pääsisi lentoasemalle reilussa vartissa, Pasilaan hiukan alle puolessa tunnissa ja Helsingin päärautatieasemalle hiukan yli puolessa tunnissa.
Kestävien joukkoliikenne- ja pendelöintiratkaisujen myötä Porvoo ottaisi ison askeleen kohti hiilineutraalia kaupunkia. Rata vahvistaisi myös kaupungin kasvun ja kilpailukyvyn mahdollisuuksia. Se kytkisi Porvoon ja itäisen Uudenmaan entistä vahvemmin metropolialueen kehitykseen ja työssäkäyntialueeseen.
Vaikuta suunnittelutyöhön
Porvoon kaupungilla ja kaikilla uuden Itäradan varrelle sattuvilla kaupungilla on mahdollisuudet vaikuttaa radan linjausratkaisuihin. Itärata Oy kertoo suunnittelutyön etenemisestä, info- ja keskustelutilaisuuksista ja vaikuttamismahdollisuuksista verkkosivuillaan.
Ratasuunnitelmien tulee perustua kaavaan, eli radan tulee olla merkittynä maakunta-, yleis- ja asemakaavoihin. Kaavaprosesseissa, eli kaavojen muutostöissä, kuullaan laajasti sidosryhmiä, kuten asukkaita ja maanomistajia. Porvoossa on tekeillä kaksi merkittävää yleiskaavaa Itäradan vaikutusalueelle: uusi keskeisten kaupunkialueiden osayleiskaavaa ja Kulloo-Mickelsböle-Kilpilahti alueen osayleiskaavaa.