Siirry sisältöön

Kestävä kuluttaminen

Tämä sivu on osa perusopetuksen Kestävän tulevaisuuden polkua, joka pohjautuu paikalliseen opetussuunnitelmaan.

Oppiva yhteisö ottaa kaikessa toiminnassaan huomioon kestävän elämäntavan välttämättömyyden, rakentaa toivoa hyvästä tulevaisuudesta ja luo osaamisperustaa ekososiaaliselle sivistykselle. Arjen valinnoilla ja toimilla koulu ottaa vastuuta ympäristöstä. Kestävän elämäntavan aineettomien tekijöiden merkitystä hyvinvoinnille tulee korostaa ja antaa aikaa niille päivittäisessä koulutyössä. Oppilaat osallistuvat kestävän arjen suunnitteluun ja toteuttamiseen. 

Laaja-alaisiin tavoitteisiin kuuluu oppilaiden kuluttajataitojen kehittyminen. Heitä ohjataan kuluttajana toimimiseen, mainonnan kriittiseen tarkasteluun sekä omien oikeuksien ja vastuiden tuntemiseen ja eettiseen käyttöön. Heitä kannustetaan kohtuullisuuteen, jakamiseen ja säästäväisyyteen. Perusopetuksen aikana oppilaat harjaantuvat kestävän elämäntavan mukaisiin valintoihin ja toimintatapoihin.

Ilmasto- ja kestävyyskasvatuksessa monet asiat ja teemat ovat päällekkäisiä ja liittyvät toisiinsa. Siitä syystä vesi-, ruoka-, energia- teemoja käsiteltäessä tulee huomioida niiden liittyminen kestävään kuluttamiseen. Kiertotaloudesta ja kierrättämisestä on hyvä puhua aina kun ollaan tekemisissä eri materiaalien ja aineiden kanssa.

Luokat 1-2

Tavoitteet:

  • Oppii pitämään huolta omista ja yhteisistä tavaroista 
  • Ymmärtää kestävän toiminnan merkityksen 
  • Osaa kierrätyksen alkeita ja harjoittelee jätteiden lajittelua koulussa ja kotona 
  • Tutustuu juomaveden alkuperään ja harjoittelee vedenkulutuksen säästämistä 
  • Tutustuu ravinnon tuotantoon ja harjoittelee oman ruokahävikin vähentämistä 
  • Tutustuu eri aineisiin ja tutkii mistä tavarat on valmistettu

Materiaalivinkkejä:

Luokat 3-4

Tavoitteet:

  • Osaa kuvata ruoan reittejä pellolta pöytään ja mitä ympäristövaikutuksia ruoan tuotannolla ja ruokavalinnoilla on 
  • Osaa pohtia omia kulutusvalintojaan ympäristönäkökulmasta 
  • Osaa kierrättää kotitalouksissa ja koulussa syntyvät jätteet

Materiaalivinkkejä:

Luokat 5-6

Tavoitteet:

  • Osaa nimetä uusiutuvia ja uusiutumattomia luonnonvaroja 
  • Osaa pohtia luonnonvarojen kestävää käyttöä globaalista näkökulmasta 
  • Osaa arvioida tekemiään valintoja kestävän tulevaisuuden näkökulmasta 
  • Ymmärtää mitä tarkoittaa vesijalanjälki ja tutustuu piilovesi-käsitteeseen

Viidesluokkalaiset voivat vastata Porvoon kaupungin Kevätkummun koulun Ekotapa-haasteeseen ja tarkastella omia kulutustottumuksiaan sen avulla.

Materiaalivinkkejä:

Luokat 7-9

Tavoitteet luokalla 7:

  • Ymmärtää elämän perusedellytysten (ilma, vesi, ravinto) kestävän käytön merkityksen  
  • Osaa toimia arjessa kestävän kehityksen mukaisesti ja tuntee kestävät ruokavalinnat 
  • Ymmärtää kiertotalouden periaatteet ja osaa kierrättää asianmukaisesti

Tavoitteet luokilla 8-9:

  • Tietää kestävän kehityksen käsitteen merkityksen ja sen osa-alueet  
  • Ymmärtää luonnonvarojen kestävän käytön merkityksen.  
  • Osaa selittää käsitteet tuotteen elinkaari ja ekologinen jalanjälki  
  • Syventää kestävään kuluttamiseen ja kiertotalouteen liittyvää tietoja ja taitoja 
  • Tutustuu uusiin teknologian tuomiin mahdollisuuksiin (esim. bioteknologia, energiantuotannon tulevaisuus)  
  • Pohtii omien valintojen merkitystä kestävän kehityksen kannalta

Materiaalivinkkejä:

Kestävä kehitys:

Kiertotalous ja kierrätys:

Ruoka:

Vesi:

Energia:

Kuluttaminen: