Siirry sisältöön

Luonto

Tämä sivu on osa perusopetuksen Kestävän tulevaisuuden polkua, joka täydentää paikallista opetussuunnitelmaa.

Ihmisen henkilökohtainen luontosuhde vaikuttaa siihen, miten hän suhtautuu luonnonympäristön käyttöön ja kuinka hän kohtelee luontoa. Ympäristön suojelemisen merkitys avautuu omakohtaisen luontosuhteen kautta, ja siksi sen tukeminen on tärkeää. Luontokato on ilmastonmuutoksen lisäksi suurimpia maailmanlaajuisia ongelmiamme, joka uhkaa taloutta, ruoantuotantoa ja terveyttä. 

Oppilaiden tulee saada liikkua luonnossa, tutustua erilaisiin luontotyyppeihin ja elinympäristöihin sekä oppia havainnoimaan luontoa eri vuodenaikoina.  Koulun omaan lähimetsään voi syntyä hyvinkin läheinen suhde, kun siellä koetaan merkityksellisiä hetkiä yhdessä oppien. 

Porvoon luontokoulu tukee opettajia oppilaiden luontosuhteen muodostamisessa. Luontokoulun ympäristökasvattaja tulee sinne, missä ryhmä on. Ohjelma pidetään kokonaisuudessaan ulkona luonnossa, yleensä ryhmän lähiympäristössä. Ohjelman varaaminen tapahtuu luontokoulun varauskalenterissa.

Vuosiluokat 1-2

Tavoitteet:

  • Osaa erottaa luonnosta elottoman ja elollisen (vesi, ilma, maaperä, valo – kasvit, sienet, eläimet)   
  • Vahvistaa luontosuhdettaan tutustumalla lähiympäristöön ja retkeilemällä luonnossa eri vuodenaikoina

Materiaalivinkkejä:

Vuosiluokat 3-4

Tavoitteet:

  • Tuntee jokaisenoikeudet ja -velvollisuudet ja osaa liikkua luonnossa vastuullisesti 
  • Osaa kuvata ravintoketjuja luonnossa 
  • Osaa kuvata erilaisia elinympäristöjä  
  • Osaa pohtia oman toimintansa vaikutusta luontoon

Materiaalivinkkejä:

Vuosiluokat 5-6

Tavoitteet:

  • Osaa kuvata tekijöitä, jotka uhkaavat luonnon monimuotoisuutta 
  • Tietää miten luonnon monimuotoisuutta voi suojella

Materiaalivinkkejä:

Vuosiluokka 7

Luonnon monimuotoisuus ja sen suojelu ovat osa biologian ja maantiedon opetussuunnitelmaa, mutta sen käsittely sopii hyvin myös muihin oppiaineisiin. Esimerkiksi luonnossa liikkuminen, luonnon tarkkailu ja luontosuhteen vahvistaminen ja pohtiminen voivat olla osa kaikki oppiaineita. Luonnon monimuotoisuutta uhkaa erityisesti ilmastonmuutos ja ylikulutus, joten ilmastonmuutos ja kestävä kulutus -osion materiaalit tukevat myös tämän osion käsittelyä.

Tavoitteet:

  • Syventää luontosuhdettaan tutustumalla koulun lähiympäristöön, sen lajistoon ja elinympäristöihin (esimerkiksi Itämeri ja muut vesistöt) 
  • Tutustuu monimuotoisuuteen erilaisten lajien ja elinympäristöjen tasolla 
  • Perehtyy erilaisiin ympäristöongelmiin (esimerkiksi rehevöityminen ja ilmastonmuutos) ja niiden torjuntaan

Materiaalivinkit:

Toiminnallisia materiaaleja:

Paikalliset vinkit:

Vuosiluokat 8-9

Tavoitteet:

  • Syventää luontosuhdetta tutustumalla koulun lähiympäristön luontoon (erityisesti metsäekosysteemiin) sekä Suomen muihin ekosysteemeihin 
  • Osaa kertoa mitä luonnon monimuotoisuus tarkoittaa, miksi se on tärkeää ja mikä sitä uhkaa 
  • Tietää miten luonnon monimuotoisuutta suojellaan 
  • Tietää mitä tarkoittaa ekosysteemipalvelut ja miksi ne ovat tärkeitä 
  • Osallistuu oman lähiympäristön vaalimiseen (esimerkiksi vieraslajitalkoot) 
  • Syventää tietämystään globaalista luontokadosta

Materiaalivinkkejä monimuotoisuuden perusteiden opetukseen ja kertaukseen:

Toiminnallisia tehtäviä:

Haitallisten vieraslajien torjunta ja paikalliset vinkit:

Kesäloma osuu vieraslajien torjunnan parhaaseen aikaan. Lupiinia voi torjua jo keväällä. Jättipalsami on keväällä hankalampi muttei mahdoton torjuttava, koska se on vasta noussut maasta. Kurtturuusun ja jättiputken torjunta on parempi jättää ammattilaisille. Elokuun lopulla lähes kaikki haitalliset vieraslajit ovat jo siementämisvaiheessa, joten torjuntatoimet saattavat levittää siemeniä. Syyslukukaudella talkoot tulisi pitää mahdollisimman pian koulun alettua ja arvioida tarkoituksenmukaisuus kohdekohtaisesti.