SKAPA Taidekaruselli
Toiminta varhaiskasvatuksessa
Skapa on lasten ja nuorten taidekasvatuksen kehittämishanke, jonka tavoitteena on edistää ja kehittää lasten ja nuorten taidekasvatuksen monipuolisuutta, saavutettavuutta ja laatua yhdessä eri toimijoiden kanssa. Porvoon ja Sipoon kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut toteuttavat hanketta yhteistyössä.
Hankkeen rahoituksesta vastaa pääosin Svenska kulturfonden. Vastaavia hankkeita toteutetaan eri puolilla maata etenkin kaksikielisissä kunnissa.
Ensi vaiheessa kartoitettiin Porvoossa ja Sipoossa järjestettävän taidekasvatuksen nykytilaa ja kehittämistarpeita.
Hankkeen selvitysvaihe käynnistyi kevättalvella 2023. Hanke sai jatkorahoituksen vuosille 2024–2025.
Erityisenä selvityskohteena oli alle kouluikäisten lasten taidekasvatus varhaiskasvatuksen ja kaikille avoimen kulttuuritarjonnan parissa. Selvityksessä otettiin huomioon sekä kuntien että yksityisten palveluntarjoajien toteuttama taidekasvatus. Selvitys toteutettiin lomakekyselyillä ja haastatteluilla varhaiskasvatuksen henkilöstölle ja taidekasvatuksen järjestäjille.
”Haluamme, että yhä useammat lapsella ja nuorella on mahdollisuus osallistua taideopetukseen kotiseudullaan ja vahvistaa identiteettiään omalla kielellään, omilla ehdoillaan ja kohtuullisin kustannuksin.”
”Haluamme, että lapset ja nuoret saavat eri taideaineiden opetusta. Laajan ja monipuolisen opetuksen ansiosta lapset ja nuoret saavat tukea luovuudelleen, vahvuuksilleen ja haasteilleen. Samalla vahvistetaan eri taidemuotojen asemaa.”
”Haluamme kannustaa kuntia ja koulutuksen järjestäjiä luomaan uusia rakenteita, yhteistyötä, verkostoja ja opintopolkuja, jotta resurssit riittäisivät entistä laajempaan ja parempaan taideopetukseen. Taideopettajille tarjottavat hyvät koulutus- ja jatkokoulutusmahdollisuudet mahdollistavat laadukkaan taideopetuksen.”
Taidekasvatuksen ja taideopetuksen kehittämishanke kunnissa, päärahoittaja Svenska Kulturfonden.
auttaa yksilöitä olemaan luovia ja ymmärtämään eri taidemuotoja käytännön työn ja taiteen tutkimisen kautta. Se esittelee erilaisia tekniikoita ja historiallisia konteksteja edistääkseen sekä henkilökohtaista kehitystä että kulttuurista ymmärrystä.
on koulun ulkopuolella järjestettävää, ensisijaisesti lapsille ja nuorille suunnattua taideopetusta. Se antaa oppilaille valmiudet ilmaista itseään ja taidot hakeutua taiteen alan ammatilliseen koulutukseen ja korkea-asteen koulutukseen.
tarkoituksena on auttaa yksilöä kehittymään luovemmaksi ja ymmärtämään taidetta paremmin tutustumalla eri taidemuotoihin ja niiden käyttöön. Tavoitteena on innostaa tutkimaan ja luomaan taidetta henkilökohtaisen kasvun ja yhteiskunnallisen panoksen vuoksi.
on kunnan suunnitelma siitä, miten kulttuuri-, taide- ja kulttuuriperintökasvatusta voidaan toteuttaa kunnassa osana opetusta. Se tutustuttaa oppilaat paikalliseen kulttuuriin, taidelaitoksiin ja eri taiteenlajeihin. Kulttuurikasvatussuunnitelma yhdistää kunnan eri toimijat laadukkaan lastenkulttuurin ympärille.
Porvoon kaupungin kulttuurikasvatussuunnitelma, nimi korvaa Kultis ja Mini-kultis nimet, kaikki kulttuurikasvatussuunnitelman puitteissa tapahtuva toiminta on jatkossa nimeltään Porvoon kulttuuripolku tai Kulttuuripolku.
Harrastustoiminnan Suomen malli on opetus- ja kulttuuriministeriön hanke, jonka päätavoitteena on lisätä lasten ja nuorten hyvinvointia. Tavoitteena on mahdollistaa jokaiselle lapselle ja nuorelle mieluinen ja vapaa harrastustoiminta koulupäivän aikana.
Kerhotoimintaa voidaan järjestää perusopetuksen oppilaille. Kerhotoiminnan järjestäminen tulee kirjata paikalliseen opetussuunnitelmaan ja koulun lukuvuosisuunnitelmaan. Kerhotoiminnan tulee perustua koulun pedagogisiin, opetuksellisiin ja ohjauksellisiin tavoitteisiin. Kerhotoiminta on osa aamu- ja iltapäivätoimintaa
henkilö, joka työskentelee taiteen parissa ja ohjaa muita ihmisiä ilmaisemaan itseään taiteen avulla.
Kulttuuripalvelukoordinaattori
Projektikoordinaattori, Skapa-hanke