Hoppa till innehåll

Några av mina viktigaste dagliga uppgifter är att möta eleverna på genuint sätt och garantera en trygg och lugn skolvardag. Trumfkorten med mitt jobb är den varma arbetsgemenskapen, det tydliga ledarskapet och den uppmuntrande atmosfär.

Jag utexaminerades jag från Uleåborgs universitet som ämneslärare i musik och studerade genast också behörigheten som klasslärare i lågstadiet. Största delen av min 15-åriga karriär har jag arbetat som klasslärare i lågstadiet och kryddat min undervisning rejält med musik.

För ett par år sedan förde livets väg min familj till Borgå och sedan dess har jag arbetat som musikklasslärare i Keskuskoulu. Som lärare i musikklass föll alla bitar fint på plats. Det innebär att jag kan förverkliga mig själv både som klasslärare och som musiklärare.

Mitt huvudsakliga arbete är att undervisa och uppfostra. Några av mina viktigaste dagliga uppgifter är att möta eleverna på genuint sätt och garantera en trygg och lugn skolvardag.

Även om rutinerna i själva undervisningsarbetet är en viktig del av dagens förlopp är mina arbetsdagar mycket varierande.

Till mitt arbete hör att planera och hålla lektioner som tillägg till elevärenden, kontinuerligt bedöma elevernas färdigheter, kontrollera elevarbetena, läxorna och proven, övervaka rasterna, genomföra stödåtgärder med specialläraren, fylla i pedagogiska dokument, ordna föräldrakvällar, hålla uppväxtsamtal och samarbeta med föräldrarna.

Dessutom finns det möten varje vecka där vi planerar saker på skolnivå, årskursnivå och musikklassnivå. I mitt arbete ingår också bland annat sköta AV-uppvisningstekniken, underhålla musikinstrumenten, ordna fester, planera och genomföra musikföreställningar och konserter tillsammans med andra lärare i musikklasser.

Under dagen brukar det också komma många överraskande situationer med barnen som man måste reagera snabbt på och som man inte riktigt kan förbereda sig på i förväg.

Musik och piano är viktiga verktyg i mitt dagliga arbete. Med hjälp av musik och sånger lär man sig såväl ordförråd av känslor, historia som konjunktioner i klassen. Det hjälper också till att skapa en god atmosfär i klassen, hantera känslor och fungerar också som en liten andhämtningspaus på till exempel mattelektioner.

I min klass finns det för närvarande 21 topptyper och med dem är varje dag annorlunda. Dessutom arbetar jag med andra lärare, musiklärare och speciallärare. Jag deltar också i viktiga samarbeten med skolhandledare, hälsovårdare, skolpsykolog, kurator och skolcoach.

Jag hoppas att som lärare kan jag skapa en trygg och positiv atmosfär i varje klass jag undervisar. Jag anser att det är viktigt att det finns tid för varje barn. Att var och en blir hörd och sedd som sig själv och lär sig att bli medveten om sina egna styrkor som man kan lita på när man möter svåra skeden.

Jag skulle vilja plantera ett litet konstfrö i varje barn, särskilt i form av musik. Kanske skulle jag med min egen arbetsinsats också kunna påverka uppskattningen av konstämnen och musik.

Jag vill utveckla min musikpedagogik både i min egen klass och tillsammans med andra musiklärare, som teamarbete inför musikklasserna i Borgå, så att verksamheten i fortsättningen förblir levande, synlig och hörbar i Borgå stad.

Jag upplever fantastiska höjdpunkter dagligen, till exempel när efter svårigheter i början förstår ett barn plötsligt något, eller när jag märker att musikens kraft hjälper till att lugna ett oroligt barn, eller när glädje över att lära sig är handgriplig och när det råder en mäktig positiv känsla av att göra saker tillsammans i klassen.

Glädjen för varje dag kommer också från arbetsgemenskapen och de viktiga kollegorna, med vilka man får dela både glädje och sorg. Humor hjälper i många situationer.

Även om vardagen också är fest, så är årets fester och konserter oftast fantastiska höjdpunkter som man kommer ihåg flera år i efterhand. När barnen tillsammans har förberett en föreställning och är glänsande på estraden känner lärarens stolthet och glädje inga gränser.

Det var lätt att hoppa in i Keskuskoulu för ett par år sedan. Jag tycker om att man modigt uppmuntrar till utveckling på arbetsplatsen, men man värnar också om traditionerna.

Trumfkorten med mitt jobb är den varma arbetsgemenskapen, det tydliga ledarskapet och den uppmuntrande atmosfär.