Hoppa till innehåll

Jag tycker om mitt arbete, genom de unga håller jag mig litet ajour med nutidens aktuella frågor. Jag känner mig privilegierad att få arbeta med konst och unga

Redan som liten drömde jag om att jobba som bildkonstlärare. Som vuxen förverkligades drömmen genom några små vändningarna. Jag utexaminerades först som konstnär och studerade grafisk design innan jag studerade till bildkonstlärare. Det var fantastiskt att få ta examen i drömyrket och få jobb i grundskolan.

Jag är lektor av bildkonst och biträdande direktör vid Albert Edelfeltin koulu. Till mitt arbete hör undervisning i bildkonst, planering av lektioner, arrangemang av vikarier tillsammans med en annan biträdande direktör. Som medlem i ledningsgruppen arbetar jag aktivt med skolans utveckling och är kontaktperson mellan föräldraföreningen och skolan. Jag arbetar också som andre vänelevhandledare.
Bildkonstlektionerna är fulla av goda möten och möjligheter att stanna vid konsten. Det är precis vad jag vill få till stånd i mitt arbete.

Ibland undrar jag varför är det så att stödet för ungdomarnas psykiska hälsa är så föränderlig och att skolorna får ansvara för så mycket. Jag tror inte att en enskild lärare kan påverka detta i så stor utsträckning, men jag tycker att det vore fint om städerna verkligen satsade på stöd åt familjer, stödtjänster med låg tröskel och strukturer som stöder ungas psykiska hälsa, vardagsknog och vardagsliv på lång sikt.

Det känns alltid riktigt bra när bildkonsten utses till favoritämne. Jag blir också genuint glad över mina vanliga bildkonstlektioner. När jag märker att eleverna har lärt sig och hittat ett nytt sätt att tänka i bildkonsten.

Jag tycker om mitt arbete, genom de unga håller jag mig litet ajour med nutidens aktuella frågor. Jag känner mig privilegierad att få arbeta med konst och unga.