Hoppa till innehåll

Jag tycker att allt pedagogiskt arbete siktar på att vi hjälper unga människor att hitta sig själva, sitt eget sätt att vara och leva. Jag vill vara med och för min del erbjuda dessa byggklossar för identiteten. Känslor av att lyckas och upplevelser med musiken.

Jag är tf. lektor i musik i Linnankosken lukio. Musiken i sina många former har alltid fascinerat mig sedan barndomen. Småningom blev hobbyn till yrke.

Linnankosken lukio, Lilu, är en verkligen välorganiserad myrstack. Dagslinjen, yrkesgymnasiet, vuxenlinjen och grundläggande utbildning för vuxna fungerar smidigt under ett och samma tak. Linnankosken lukio är en fantastisk, inkluderande arbetsplats till vilken det var lätt för en enskild ny lärare att komma.

Arbetet är att tillsammans med unga som håller på att bli vuxna ta reda på de många slags betydelser som musiken har: spelande, sång, lyssnande, bedömning, tonsättning, mixande. You name it! Linnankosken lukio har ett väldigt brett kursutbud i musik. Ibland studerar vi baskunskaper, ibland dyker vi in i mer utmanande innehåll och arbetssätt. Uppträdanden är så klart en stor del av skolans musikarbete.

Gymnasiet är ett samfund som bildas av studerande och många slags yrkespersoner, där det också fortlöpande blir samarbete kring olika saker. Med andra ord betyder det att även jag vid sidan av min egen musiksektor gör ett och annat för gemensamt väl. Det naturliga samarbetet i Borgå mellan olika aktörer, såsom ungdomsväsendet, församlingen och privata aktörer inom musikbranschen, har glatt mig.

Jag tycker att allt pedagogiskt arbete siktar på att vi hjälper unga människor att hitta sig själva, sitt eget sätt att vara och leva. Jag vill vara med och för min del erbjuda dessa byggklossar för identiteten. Känslor av att lyckas och upplevelser med musiken.

I en stad i Borgås storlek är det möjligt att agera enklare och med mindre byråkrati. Skolgemenskapernas autonomi är ett fint värde och trumfkort i Borgå som man ska hålla fast vid.