Hoppa till innehåll

Borgå naturskola är ambulerande, vilket betyder att naturskolans miljöpedagog kommer till platsen där gruppen befinner sig. Programmet hålls i sin helhet utomhus, för det mesta i gruppens närmiljö. Programmen för barn och unga är kostnadsfria. Naturskolan är verksam inom Borgå.

Nedan ser du en lista på naturskolans program höstterminen 2024. Bokning av program sker i naturskolans bokningskalender från och med 12.8 kl. 12. I regel gäller att du kan boka ett program/klass/läsår. Programmens längd är mellan 2-4 h.

Daggmasken Daggmars äventyr, förskola

Daggmasken Daggmar är trött på att göra samma sak hela tiden – äta löv. En natt börjar det ösregna. Daggmar kan inte bli kvar i sin gång, utan beger sig ut i det okända. I programmet följer vi Daggmars äventyr och lär oss mera om daggmaskar och andra nedbrytare.

Den ensamma axolotlen, förskola

Vi läser tillsammans ur Linda Bondestams bok Mitt bottenliv – av en ensam axolotl och leker lekar och gör uppgifter om bokens teman. Programmet sker utomhus i förskolans närmiljö. Bilderboken handlar om en axolotl, ett sällsynt groddjur, som har det bra i sin pöl där den umgås med tigersalamandrar, samlar skatter och spionerar på människorna på stranden. Men det blir varmare, pölen blir grumligare och främmande fiskar flyttar in. Vad händer sen?

Naturbingo, åk 1-2

Med hjälp av en bingobricka upptäcker vi naturen med alla sinnen. Vi tränar vår iakttagelseförmåga och övar på att samarbeta i skolans närmiljö. Vi kan också göra naturburkar, där vi samlar exempel på levande och icke-levande natur, som finns just i den livsmiljö vi befinner oss i.

Allemansrätten, åk 3

Vi lär oss om allemansrätt och -skyldighet via lek och rörelse. Vi bygger också små nationalparker och funderar kring naturens värde. Är alla arter i skogen lika värdefulla? Vem har rätt till skogen?

Skogens näringskedjor, åk 4

I en fartfylld kurragömma- och tafattlek lär vi oss om näringskedjor. Vi lever oss in i växternas, växtätarnas och rovdjurens liv i olika uppgifter. Vilka spår kan vi hitta efter olika djur?

Programmet för åk 4 är en del av Lärstigen för hållbar framtid. Den nya lärstigen
kompletterar grundskolornas läroplan och är till för att stöda lärarnas klimat- och
hållbarhetsfostran.

Framtidsbyggarna, åk 5-6

I programmet Framtidsbyggarna får eleverna utmaningar, där de får samarbeta och kommunicera, vara kreativa, stärka sin naturkännedom och visa omtanke om naturen. Syftet är att träna färdigheter som behövs i framtiden och väcka hopp om att vi kan bygga upp en hållbar framtid. Även växthuseffekten och klimatförändringen tas upp.

Observera att för programmet Framtidsbyggarna bör minst 4 h reserveras (inberäknat förflyttning till och från skolan).

Samarbete och friluftsliv, åk 5-6

Vi stärker våra färdigheter i friluftsliv genom att bygga vindskydd och lära oss om allemansrätten. Programmet innehåller även olika samarbetsövningar.

Skogens mångfald, åk 5-6

Vi gör en kartläggning av skogens mångfald och funderar på vilka orsaker det finns till att skydda naturen. Vi skriver dikter om döda träd, bygger framtida djur anpassade till klimatförändringen och funderar kring vem som har rätt till skogen.