Partnerskap inom livskraftssektorn
Typer av partnerskap inom sektorn för livskraft är: kulturpartnerskap, partnerskap för museer och kulturarv, partnerskap för grundläggande konstundervisning, partnerskap för idrottens reklamplatser och partnerskap för evenemang och turism. Dessutom understöds de gemensamma målsättningarna av partnerskap för att liva upp centrum.
Ansökningar
Allmänna kriterier för livskraftssektorns partnerskaper
Man kan ingå partnerskaper inom livskraftssektorn när tjänsten som partnern producerar kompletterar Borgå stads tjänster och det är i stadens intresse att tjänsten som partnern producerar verkställs, samt när det inte finns en konkurrensutsatt marknad för tjänsten i fråga.
Tjänsterna som möjliggörs via partnerskapen är alltså till sin karaktär sådana som staden inte kunde konkurrensutsätta och som kompletterar stadens utbud och åtgärderna som stadsorganisationen har enligt organiseringsansvaret.
Ett partnerskap är alltid avtalsbaserat samarbete. Ett avtal ingås via samrådsförfarande och det förpliktar båda partnerna att binda sig till gemensamma mål och ansvarsfull verksamhet. I avtalet definieras parternas ansvar och plikter. Man strävar efter att nå gemensamma mål genom partnerskap och det gagnar alla avtalsparter.
Kriterier för partnerskap
I livskraftssektorns partnerskaper tillämpas följande enhetliga kriterier:
1. Allmänna kriterier
Partnerskaper ingås inte för följande verksamhet:
- Samma verksamhet som staden upphandlar som köptjänster.
- Stadens egen verksamhet eller verksamhet som siktar på att finansiera stadens egen verksamhet.
- Samma verksamhet som Borgå stad redan stöder genom bidrag.
- Produktion av tjänster som omfattas av upphandlingslagen (lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016).
- Utövande av religion, politiska partiers verksamhet eller fackföreningar.
2. Kriterier som gäller den betalda kompensationen
Den betalda kompensationen kan inte riktas till:
- För annat ändamål än det som nämnts i bidragsansökan och -beslutet.
- För projektkostnader som verkställts föregående kalenderår.
- För fastighetens byggnads- eller reparationskostnader, kostnader för arbetsrummets reparation eller flytt till nya utrymmen.
- Kostnader för utlandsresor.
- Privatpersoners examens-, termins- eller kursavgifter inklusive kursavgifter för medborgarinstitutet.
3. Geografiska kriterier
Sökanden är från Borgå eller verksamheten, till vilken partnerskapet ingås, riktar sig till Borgå eller till Borgåbor.
4. Ansökningskriterier
- Partnerskapsansökan har lämnats inom utsatt tid genom kanalen som anvisats (ePorvoo.fi).
- Aktören som söker partnerskap har gett följande uppgifter och material inom utsatt tid. De uppgifter och material som ombeds kan vara bl.a. föreningens stadgar, verksamhetsplanen och budgeten för det pågående året, finansieringsbeslut för det planerade projektet eller preciseringar till uppgifter som getts tidigare.
Inom livskraftssektorn kan partnerskap ingås endast med sådana aktörer som uppfyller alla kriterierna 1–4.
Jämförelsekriterier
När man överväger partnerskapets ändamålsenlighet och mängden finansiell kompensation tas i beaktan verksamhetens mängd, kvalitet och bredd.
Följande jämförelsekriterier tillämpas när man uppskattar partnerskapets mervärde för staden, skyldigheter som definierats för staden i partnerskapet (t.ex. mängden ekonomisk kompensation) eller när man jämför eventuella partner till varandra. Målet är att verksamheten som möjliggörs med hjälp av partnerskaperna främjar verkställandet av dessa kriterier:
Pulserande stadsliv
- Verksamheten stöder en upplevelserik och mångsidig fritid samt en levande stadskultur i Borgå
- Verksamhet arrangeras under alla årstider.
- Verksamheten möjliggör en genuin dialog och bred växelverkan, modiga experiment och uppbyggandet av en god atmosfär.
- Verksamheten förstärker Borgås dragningskraft och varumärke.
Bäst även i vardagen
- Verksamhet ordnas såväl i centrum, i förorterna, på landsbygden och i skärgården.
- Verksamhet för båda språkgrupperna samt för språkliga minoritetsgrupper.
- Verksamhet ordnas mångsidigt för alla åldersgrupper och olika målgrupper.
- Verksamheten främjar invånarnas välmående, hälsa, jämlikhet och delaktighet.
Den populäraste hemstaden
• Verksamheten skapar möjligheter för kunnig arbetskraft.
Klimatinsatsernas stad
• Verksamheten stöder förverkligandet av Borgås klimatmål.
Typer av partnerskap inom sektorn för livskraft
Typer av partnerskap inom sektorn för livskraft är:
- kulturpartnerskap
- partnerskap för museer och kulturarv
- partnerskap för grundläggande konstundervisning
- partnerskap för idrottens reklamplatser
- partnerskap för evenemang och turism.
Dessutom understöds de gemensamma målsättningarna av:
6. partnerskap för att liva upp centrum.
Allmänna kriterierna för partnerskap ska tillämpas på alla ovan nämnda partnerskap. Dessutom tillämpas följande kriterier och mål för de enskilda typerna av partnerskap.
Kriterier och mål för partnerskapstyperna
Kulturpartnerskap
Borgå stads kulturpartner ska vara en registrerad förening, stiftelse, företag eller firma. Kulturpartnerskap ingås i första hand med etablerade och professionellt skötta betydande kulturinstitutioner och föreningar i Borgå som bedriver regelbunden kulturverksamhet i Borgå. Kulturpartnerskap kan också ingås med en riksomfattande organisation som bedriver regelbunden kulturverksamhet i Borgå.
Genom att ingå kulturpartnerskap har Borgå stad som mål att:
- komplettera och öka den professionella kulturproduktionen och -utbudet inom olika konstformer i staden,
- främja utvecklingen av den professionellt ledda kulturverksamheten i Borgå och skapa förutsättningar för att stärka den lokala kulturen,
- liva upp och göra stadslivet i Borgå mångsidigare,
- öka invånarnas välbefinnande, gemenskap och delaktighet i kultur,
- inverka positivt på den lokala ekonomin och främja den lokala livskraften.
Kulturpartnerskapet ska bidra till att dessa mål uppnås.
Praxis
Om kulturpartnerskapen förhandlas en gång om året för följande kalenderår. I samband med partnerskapsförhandlingarna kan man samtidigt förhandla om stöd för hyrning av kultursalar och stadens lokaler för kulturproduktion. Man ansöker årligen till partnerskapsförhandlingarna via en elektronisk ansökan.
Partnerskap för museer och kulturarv
Borgå stads musei- och kulturarvspartner ska vara en registrerad förening, stiftelse, företag eller firma.
Genom att ingå partnerskap för museer och kulturarv har Borgå stad som mål att:
- främja upprätthållandet och användningen av kulturarvet samt stödja och utveckla den lokala identiteten,
- främja utvecklingen av den professionellt ledda musei- och kulturarvsverksamheten i Borgå och skapa förutsättningar för att stärka den lokala kulturen,
- bevara lokal konst och lokalt kultur- och naturarv,
- främja och utnyttja forskning som gäller material och annat innehåll samt främja
- tillgången till, tillgängligheten till och användningen av information,
- genomföra publikarbete och kulturfostran genom att presentera konst och kultur- och naturarv för olika målgrupper,
- liva upp och göra stadslivet i Borgå mångsidigare,
- öka invånarnas välbefinnande, gemenskap och delaktighet i kultur,
- inverka positivt på den lokala ekonomin och främja den lokala livskraften.
Partnerskapet för museer och kulturarv ska bidra till att dessa mål uppnås.
Praxis
Om partnerskapen för museer och kulturarv förhandlas vart tredje år, dock så att förpliktelserna under treårsperioden och därtill de årliga prioriteringarna och utvecklingsåtgärderna förhandlas separat. I samband med partnerskapsförhandlingarna kan man samtidigt förhandla om stöd för hyrning av kultursalar och stadens lokaler för musei- och utställningsverksamhet. Man söker till partnerskapsförhandlingarna via en elektronisk ansökan.
Partnerskap för grundläggande konstundervisning
Borgå stads partner inom den grundläggande konstundervisningen ska vara en registrerad förening, stiftelse, företag eller firma. Partnern ska vara en privat anordnare av den allmänna lärokursen för grundläggande konstundervisning för verksamhet som genomförs i Borgå.
Genom att ingå partnerskap inom den grundläggande konstundervisningen har Borgå stad som mål att:
- komplettera och öka det professionella ordnandet av grundläggande konstundervisning i Borgå, men också i Konstinstitutets övriga avtalskommuner,
- komplettera det professionellt ledda utbudet av konstfostran i Borgå,
- liva upp och göra stadslivet i Borgå mångsidigare genom samarbete mellan konst-aktörerna,
- göra Borgåbornas kulturutbud på fritiden mångsidigare,
- öka invånarnas välbefinnande, gemenskap och delaktighet i kultur,
- inverka positivt på den lokala ekonomin och främja den lokala livskraften genom att stödja sysselsättning av yrkesverksamma inom konst och den kreativa branschen samt utveckling av branschen.
Partnerskapet för grundläggande konstundervisning ska bidra till att dessa mål uppnås.
Praxis
Om partnerskapen inom den grundläggande konstundervisningen förhandlas en gång om året för följande kalenderår. I samband med partnerskapsförhandlingarna kan man samtidigt förhandla om stöd för hyrning av kultursalar och stadens lokaler för kulturproduktion. Man ansöker årligen till partnerskapsförhandlingarna via en elektronisk ansökan.
Partnerskap för evenemang och turism
Borgå stads evenemangs- och turistpartner ska vara en registrerad förening, sammanslutning eller arbetsgrupp, företag eller firma.
Genom att ingå partnerskap för evenemang och turism har Borgå stad som mål att:
- få nytta i form av synlighet och marknadsföring
- bidra till uppkomsten av nya koncept
- främja stadsstrategins mål i fråga om att liva upp stadslivet
- ha en positiv inverkan på den lokala ekonomin året runt
- öka antalet besökare till Borgå
- öka invånarnas välbefinnande och förutsättningarna för att stärka den lokala kulturen.
Partnerskapet för evenemang och turism ska bidra till att dessa mål uppnås.
Praxis
Man söker till förhandlingarna om evenemangs- och turismpartnerskap via en kontinuerlig elektronisk ansökan, och förhandlingarna om partnerskapen förs utgående från ansökningarna.
Partnerskap för idrottens reklamplatser
Borgå stads partner för idrottens reklamplatser ska vara en registrerad förening som har ansökt om idrottsbidrag hos Borgå stad under kalenderåret i fråga. Partnern ska ha regelbunden verksamhet på den idrottsplats där man ansöker om en reklamplats som baserar sig på partnerskap.
Genom att ingå partnerskap för idrottens reklamplatser har Borgå stad som mål att:
- utvidga motionsutbudet i Borgå,
- möjliggöra att pröva olika grenar,
- öka invånarnas välbefinnande, gemenskap och delaktighet,
- möjliggöra professionalism och långsiktighet i idrottsföreningarnas verksamhet.
Partnerskapet för idrottens reklamplatser ska bidra till att dessa mål uppnås.
Praxis
Om partnerskapen för idrottens reklamplatser förhandlas en gång om året för följande kalenderår. Man ansöker årligen till partnerskapsförhandlingarna via en elektronisk ansökan.
Partnerskap för att liva upp centrum
Borgå stads partner för att liva upp centrum ska vara en registrerad förening.
Genom att ingå partnerskap för att liva upp centrum har Borgå stad som mål att:
Göra centrum mera attraktivt
- locka fler besökare till centrum,
- skapa möjligheter att föra fram lokal kultur, fenomen och styrkor,
- stärka centrums rykte som ett mångsidigt och livskraftigt besöks- och turistmål.
Utöka evenemangsutbudet
Möjliggöra olika evenemang i centrum året runt, varav en del produceras av sta-den, en del av den tredje sektorn och en del av kommersiella evenemangsarrangörer.
Utveckla stadsmiljön
- nya försök, placemaking,
- uppmuntra till nya affärsverksamheter i centrum.
Beakta hållbarhet
- Uppmuntra till ansvarsfulla sätt att röra sig och miljövänlig praxis.
Involvera invånare
- Bjuda in lokala invånare att delta i planeringen och genomförandet av åtgärder för att liva upp centrum.
Beaktande av tvåspråkighet i evenemang och marknadsföring
- Staden kräver att partnerna genomför evenemang och marknadsföring av evenemang på tvåspråkigt sätt. Detta innebär att alla evenemang och tillhörande marknadsföringsmaterial ska finnas tillgängliga både på finska och svenska.
Partnerskapet för att liva upp centrum bör bidra till att dessa mål uppnås.
Praxis
Partnerskapen för att liva upp centrum är två (2) år långa. Partnerskap söks via en elektronisk ansökan. Stadsstyrelsen beslutar om partnerskapen för att liva upp centrum i slutet av vartannat kalenderår, från och med år 2024. Besluten fattas på basis av beredningen som utgår från de uppgifter som anges i ansökningsblanketterna. Partnerskapen för att liva upp centrum bereds för stadsstyrelsen av en gemensam styrgrupp för sektorn för livskraft och sektorn för stadsutveckling. Partnerskap för att liva upp centrum kan ingås med en eller flera aktörer åt gången.