Handlingsplan vid skolfrånvaro
Handlingsplan vid oroväckande frånvaro i grundskolan.
På uppdrag av Hyvis, dvs. arbetsgruppen för barnens och de ungas välmående, har denna handlingsplan utarbetats för de svensk- och finskspråkiga skolorna i Borgå. Handlingsplanen är riktgivande, men skolorna har möjlighet att anpassa planen efter de omständigheter som kännetecknar den egna skolan.
Oroväckande skolfrånvaro
Oroväckande skolfrånvaro är ett synligt, allvarligt och ofta svårhanterat problem. Frånvaro kan med tiden utvecklas till ett återkommande mönster. Även en kort frånvaro medför därför en ökad risk för utslagning. Eftersom skolfrånvaro är ett mycket komplicerat fenomen, kan effektiva åtgärder vidtas bara genom samarbete och en gedigen kompetens. Frånvaro korrelerar med utslagning och psykisk ohälsa också senare i livet. Genom att redan i ett tidigt skede bygga upp ett samarbetsnätverk bestående av många aktörer har man goda förutsättningar att lösa problemen. Det finns skäl att redan tidigt engagera även det sociala arbetet för barnfamiljer i förebyggandet av omotiverad frånvaro.
När oroväckande frånvaro förekommer är det klasslärarens eller -föreståndarens skyldighet att föra saken på tal och med elevens och/eller vårdnadshavarens samtycke underrätta de anställda inom elevvården. För att driva ärendet vidare kan man bilda en sektorsövergripande expertgrupp. Till gruppen kallas personer som spelar en viktig roll när det gäller att ta sig an elevens ärende. Medlemskap i gruppen förutsätter elevens och/eller vårdnadshavarens samtycke. I gruppen kan ingå exempelvis rektorn, kuratorn, en skolhälsovårdare, en psykolog, en speciallärare, klassläraren, klassföreståndaren, studiehandledaren och skolläkaren.
Syftet med handlingsplanen:
- Att utveckla verksamhet som förebygger skolfrånvaro.
- Att förebygga utslagning genom tidigt ingripande.
- Att erbjuda elever, vårdnadshavare och personal ett enhetligt system för ingripande i skolfrånvaro.
- Att tillhandahålla en klart strukturerad och i olika ansvarsområden uppdelad handlingsmodell.
Förebyggande verksamhet
Målet för den förebyggande verksamheten är att bidra till en för alla elever trivsam skolmiljö, att skapa behövliga övervakningsfunktioner och att på alla tänkbara sätt stödja elever som väldigt ofta varit frånvarande. Hela personalen bör uppmanas att lägga märke till elever som under pågående lektioner vistas i skolans korridorer eller på skolgården.
Den förebyggande verksamheten bygger på följande principer:
- Skolan ska ha klara och tydliga rutiner under skoldagarna. Elevernas närvaro följs upp, och eventuell frånvaro antecknas i fråga om alla skolämnen och lektioner.
- Det är vårdnadshavarens uppgift att redan samma dag meddela att barnet är sjukt eller frånvarande av någon annan orsak.
- Vid ouppklarad frånvaro ska klassläraren på lågstadiet redan under samma dag kontakta vårdnadshavaren för att få en förklaring. På högstadiet kontaktar klassföreståndaren vårdnadshavaren inom två dagar från en ouppklarad frånvaro.
Åtgärdsförslag vid skolfrånvaro
Elevens frånvaro och dess orsaker diskuteras med både eleven och vårdnadshavaren. Man tar fram olika stödåtgärder för att erbjuda eleven hjälp med skolgången.
Exempel på stödåtgärder:
- Utredning av eventuella konflikter. Om det handlar om mobbning, kontaktas skolans KIVA-team.
- Eleven får hjälp med att komma till skolan, exempelvis en anställd inom ungdomstjänsterna.
- Vid behov tar man i bruk en trestegsmodell för stöd (allmänt, intensifierat och särskilt stöd). Eleven kan exempelvis få hjälp med läxläsningen och stödundervisning. Det finns också möjlighet att ordna flexibla undervisningsgrupper och individuella lösningar.
- Samarbete med nätverk, exempelvis stödperson, familjerådgivning, poliklinik för barn- eller ungdomspsykiatri, missbrukarklinik eller annan vårdande instans.
Uppföljning och utvärdering av arbetet kring skolfrånvaro
Att det arbete som utförs kring oroväckande frånvaro håller hög kvalitet kan säkerställas genom att elevvårdsgruppen i varje skola årligen granskar och gör ett sammandrag av målen för handlingsplanen. I varje skola gör man klassvis iakttagelser av ovanligt ofta förekommande frånvarodagar och bygger upp olika modeller för att förebygga frånvaro. Gruppen har i uppgift att utvärdera hur väl målen uppnåtts och på ett lämpligt sätt bedöma hur elever och lärare har upplevt stödåtgärderna. Det är också på sin plats att med jämna mellanrum utvärdera nätverkets interna samarbete, dvs. samarbetet mellan skolan, barnskyddet, ungdomsarbetarna och de vårdande instanserna.