Aktivt medborgarskap
Denna sida är en del av ”På väg mot en hållbar framtid”- programmet, som kompletterar den lokala läroplanen.
Förmågan att delta och påverka samt ett ansvarsfullt förhållningssätt till framtiden är färdigheter som man lär sig genom övning. Klimat- och hållbarhetsstigens teman passar utmärkt att jobba med i samband med att man övar samarbetsfärdigheter och övar att uttrycka sina åsikter.
Ett aktivt medborgarskap är:
- Att påverka och agera för det allmänna goda
- Att ta ansvar för gemensamma ärenden att delta i skötandet av dem
Eleven kan uppmuntras till aktivt medborgarskap på många sätt. Det enklaste sättet är genom att hjälpa sina klasskompisar. Man kan också delta i olika aktiviteter i skolan.
Klassmöten
Eleven bör ha möjlighet att delta i planerandet, förverkligandet och utvärderandet av det gemensamma skolarbetet och lärmiljön. Ett bra arbetsredskap för det här är att regelbundet hålla “klassråd” (t.ex. 1 gång/månad). I klassrådet kan man behandla klassens gemensamma ärenden, framföra hälsningar från skolans elevråd och öva på demokratiska färdigheter. I klassrådet kan man förhandla och lägga upp egna regler för en Hållbar skola. Efter det kan man försöka göra resten av skolan delaktiga.
Delat ansvar
I skolan kan man ge olika påverkans- och granskningsuppgifter till olika årskurser med tanke på hållbara lösningar och hållbar verksamhet.
Man kan bilda miljögrupper i skolan som träffas regelbundet på samma sätt som elevrådet. Miljögruppens uppgift är att inspirera hela skolan till miljögärningar och se till att skolans verksamhet utvecklas i en miljövänligare riktning.
Årskurs 1–2
Mål:
Eleven:
- övar demokratiska färdigheter (samarbete, konfliktlösning, att ta beslut)
- bekantar sig med Barnens rättigheter
Materialtips:
Årskurs 3–4
Mål:
Eleven:
- kan själv agera miljömässigt ansvarsfullt i sin närmiljö.
- känner till olika sätt att påverka
Materialtips:
Årskurs 5–6
Mål:
Eleven:
- lär sig olika sätt att påverka i samhället och övar på att använda dem
- förverkligar ett påverkansprojekt på lokal eller global nivå
Materialtips:
Årskurs 7
Mål:
Eleven:
- övar på att delta och påverka i skolan eller närmiljön
- tillämpar själv det man lärt sig och påverkar i skolan eller hemma
Materialtips:
Årskurs 8–9
Mål:
Eleven:
- bekantar sig med olika sätt och olika kanaler för att påverka och delta (både lokalt och globalt)
- kan jämföra och utvärdera olika sätt att påverka och delta
- lär sig att värna om sin närmiljö
Materialtips: