Hoppa till innehåll

Aktivt medborgarskap

Denna sida är en del av “På väg mot en hållbar framtid”- programmet, som kompletterar den lokala läroplanen.

Förmågan att delta och påverka samt ett ansvarsfullt förhållningssätt till framtiden är färdigheter som man lär sig genom övning. Klimat- och hållbarhetsstigens teman passar utmärkt att jobba med i samband med att man övar samarbetsfärdigheter och övar att uttrycka sina åsikter.   
Ett aktivt medborgarskap är:  

  • Att påverka och agera för det allmänna goda  
  • Att ta ansvar för gemensamma ärenden att delta i skötandet av dem  

Eleven kan uppmuntras till aktivt medborgarskap på många sätt. Det enklaste sättet är genom att hjälpa sina klasskompisar. Man kan också delta i olika aktiviteter i skolan.

Klassmöten
Eleven bör ha möjlighet att delta i planerandet, förverkligandet och utvärderandet av det gemensamma skolarbetet och lärmiljön. Ett bra arbetsredskap för det här är att regelbundet hålla “klassråd” (t.ex. 1 gång/månad). I klassrådet kan man behandla klassens gemensamma ärenden, framföra hälsningar från skolans elevråd och öva på demokratiska färdigheter. I klassrådet kan man förhandla och lägga upp egna regler för en Hållbar skola. Efter det kan man försöka göra resten av skolan delaktiga. 

Delat ansvar 
I skolan kan man ge olika påverkans- och granskningsuppgifter till olika årskurser med tanke på hållbara lösningar och hållbar verksamhet.

Man kan bilda miljögrupper i skolan som träffas regelbundet på samma sätt som elevrådet. Miljögruppens uppgift är att inspirera hela skolan till miljögärningar och se till att skolans verksamhet utvecklas i en miljövänligare riktning.

Årskurs 56

Mål: 

Eleven:   

  • lär sig olika sätt att påverka i samhället och övar på att använda dem
  • förverkligar ett påverkansprojekt på lokal eller global nivå  

Materialtips:

Årskurs 7

Mål:

Eleven:  

  • övar på att delta och påverka i skolan eller närmiljön  
  • tillämpar själv det man lärt sig och påverkar i skolan eller hemma  

Materialtips:

Årskurs 89

Mål:

Eleven:  

  • bekantar sig med olika sätt och olika kanaler för att påverka och delta (både lokalt och globalt)  
  • kan jämföra och utvärdera olika sätt att påverka och delta  
  • lär sig att värna om sin närmiljö  

Materialtips: