Hållbar konsumtion
Denna sida är en del av ”På väg mot en hållbar framtid”- programmet, som kompletterar den lokala läroplanen.
En lärande organisation beaktar i sin verksamhet nödvändigheten av en hållbar livsstil, bygger upp hopp om en god framtid och skapar grund för ekosocial bildning. Skolan tar ansvar för miljön genom val och verksamhet i vardagen. Man ska betona att också de icke-materiella faktorerna inom hållbar livsstil spelar en viktig roll för ens eget välbefinnande.
Eleverna deltar i att planera och genomföra en hållbar vardag. Till de mångsidiga kompetenserna (K3) som beskrivs i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 hör till att eleverna ska få hjälp med att utveckla sina konsumentkunskaper samt sina förutsättningar att sköta och planera sin ekonomi. Eleverna ska handledas i att fungera som konsumenter. De ska också få kunskap om sina rättigheter och skyldigheter och uppmuntras till en etisk användning och måttlighet. Eleverna uppmuntras till att dela med sig och vara sparsamma. Under den grundläggande utbildningen får eleverna lära sig att göra val och att leva i enlighet med en hållbar livsstil.
I klimat- och hållbarhetsfostran är många saker och teman överlappande och direkt länkade till varandra. Därför är det viktigt att uppmärksamma hur teman som vatten, mat och energi hör ihop med hållbar konsumtion. Det är bra att också alltid nämna cirkulär ekonomi och återvinning då man behandlar eller jobbar med olika material och ämnen.
Årskurs 1-2
Mål:
Eleven:
- lär sig att ta hand om sina egna och gemensamma saker
- förstår betydelsen av hållbar verksamhet
- kan grunderna i återvinning och övar på sortering i skolan och hemma
- bekantar sig med dricksvattnets ursprung och övar på sparsam vattenkonsumtion
- bekantar sig med matproduktion och övar på att minska på matsvinnet
- bekantar sig med olika ämnen och studerar vad olika saker är gjorda av
Materialtips:
Årskurs 3-4
Mål:
Eleven:
- Kan beskriva matens rutt från åker till matbordet och kan beskriva vilken miljöpåverkan matproduktion och matval har
- Kan reflektera över sina konsumtionsval ur en miljösynvinkel
- Kan sortera avfall som fötts i skolan eller hemmet
Materialtips:
Årskurs 5-6
Mål:
Eleven:
- Kan benämna förnybara och icke förnybara naturresurser
- Kan reflektera över hållbar användning av naturresurser ur en global synvinkel
- Kan utvärdera och bedöma sina val med tanke på hållbar framtid
- Förstår vad som menas med begreppet vattenfotavtryck och bekantar sig med begreppet virtuellt
vatten
Femteklassisterna kan svara på Kevätkummun koulus Ekotapa-utmaning och med hjälp av den se över sina konsumtionsvanor.
Materialtips:
Årskurs 7-9
Mål på årskurs 7:
Eleven:
- förstår betydelsen av hållbar användning av luft, vatten och näring (grundförutsättningar för liv)
- kan i sin vardag göra hållbara val känner till vad som menas med hållbara och miljösmarta matval
- förstår grundprinciperna i cirkulär ekonomi och kan återvinna på ett korrekt sätt
Mål på årskurserna 8-9:
Eleven:
- förstår betydelsen av begreppet hållbar utveckling och vet vilka delområden som hör till hållbar utveckling
- förstår betydelsen av hållbar användning av naturresurser
- kan förklara vad som menas med begreppen livscykel och ekologiskt fotavtryck
- fördjupar sitt kunnande och sina färdigheter i hållbar konsumtion och cirkulär ekonomi
- bekantar sig med de nya möjligheterna som den nya teknologin för med sig (t.ex. bioteknik, energiproduktionens framtidsmöjligheter)
- reflekterar över sina egna val ur ett hållarbetsperspektiv
Materialtips:
Hållbar utveckling:
Cirkulär ekonomi och återvinning:
Mat:
Vatten:
Energi:
Konsumtion: