Klimatförändring
Denna sida är en del av ”På väg mot en hållbar framtid”- programmet, som kompletterar den lokala läroplanen.
Varje lärare är en klimatfostrare!
I det här avsnittet hittar du info och material om klimatfostran i skolan.
Årskurs 1-2
Mål:
Eleven:
- känner igen begrepp inom klimatförändring (väder, klimat, växthusfenomen)
- känner igen och lär sig benämna känslor som klimatförändringen kan väcka
- lär sig att förstå att klimatförändringen är en följd av vad människan gör
- lär sig att förstå att klimatförändringen har konsekvenser
- lär sig att förstå att det finns många sätt att bromsa klimatförändring
- lär sig att förstå att klimatförändring påverkar redan nu och i framtiden
Materialtips:
Årskurs 3-4
Mål:
Eleven:
- kan beskriva kolets kretslopp och dess koppling till klimatförändringen
- kan beskriva växthuseffekten, både den naturliga och den som orsakas av mänsklig aktivitet
- kan nämna källor till växthusgaser i den egna vardagen och vet hur man kan minska på dem
- kan nämna konsekvenser av klimatförändringen
Materialtips:
Årskurs 5-6
Mål:
Eleven:
- kan nämna globala effekter av klimatförändringen
- kan beskriva lösningar på hur man kan bromsa klimatförändringen
- lär sig att känna till sätt att utöva medborgarengagemang gällande klimatförändringen (se även helheten Aktivt medborgarskap)
Materialtips:
Årskurs 7
Mål:
Eleven:
- kan förklara skillnaden mellan den naturliga växthuseffekten och den som orsakas av mänsklig aktivitet
- kan förklara orsakerna till klimatförändringen
- kan förklara konsekvenserna av klimatförändringen
- kan förklara hur man bromsar klimatförändringen
Grunderna i klimatförändringen ingår i lärstoffet inom geografi, biologi, fysik och kemi. Ämnet är så brett mångfasetterat, att det bör man behandla i alla läroämnen.
Materialtips:
Årskurs 8-9
Mål:
Eleven:
- kan berätta om konsekvenserna av klimatförändringen i Finland och annanstans i världen (påverkan på naturen och samhällen)
- kan berätta om sätt att bromsa klimatförändringen (t.ex. teknologi, konsumtionsvanor, medborgerlig aktivitet, samhälleliga lösningar, internationella avtal)
- vet och känner till anpassningsåtgärder inom klimatförändringen
- kan berätta om sätt att påverka i frågan
Materialtips: