Hoppa till innehåll

Klimatförändring

Denna sida är en del av “På väg mot en hållbar framtid”- programmet, som kompletterar den lokala läroplanen.

Varje lärare är en klimatfostrare!
I det här avsnittet hittar du info och material om klimatfostran i skolan.  

Årskurs 1-2

Mål:

Eleven:   

  • känner igen begrepp inom klimatförändring (väder, klimat, växthusfenomen)  
  • känner igen och lär sig benämna känslor som klimatförändringen kan väcka  
  • lär sig att förstå att klimatförändringen är en följd av vad människan gör  
  • lär sig att förstå att klimatförändringen har konsekvenser  
  • lär sig att förstå att det finns många sätt att bromsa klimatförändring
  • lär sig att förstå att klimatförändring påverkar redan nu och i framtiden

Materialtips:

Årskurs 3-4

Mål:

Eleven:   

  • kan beskriva kolets kretslopp och dess koppling till klimatförändringen  
  • kan beskriva växthuseffekten, både den naturliga och den som orsakas av mänsklig aktivitet  
  • kan nämna källor till växthusgaser i den egna vardagen och vet hur man kan minska på dem  
  • kan nämna konsekvenser av klimatförändringen

Materialtips:

Årskurs 5-6

Mål:

Eleven:   

  • kan nämna globala effekter av klimatförändringen  
  • kan beskriva lösningar på hur man kan bromsa klimatförändringen
  • lär sig att känna till sätt att utöva medborgarengagemang gällande klimatförändringen (se även helheten Aktivt medborgarskap)  

Materialtips:

Årskurs 7

Mål:

Eleven:   

  • kan förklara skillnaden mellan den naturliga växthuseffekten och den som orsakas av mänsklig aktivitet  
  • kan förklara orsakerna till klimatförändringen  
  • kan förklara konsekvenserna av klimatförändringen    
  • kan förklara hur man bromsar klimatförändringen

Grunderna i klimatförändringen ingår i lärstoffet inom geografi, biologi, fysik och kemi. Ämnet är så brett mångfasetterat, att det bör man behandla i alla läroämnen. 

Materialtips:

Årskurs 8-9

Mål:

Eleven:   

  • kan berätta om konsekvenserna av klimatförändringen i Finland och annanstans i världen (påverkan på naturen och samhällen)  
  • kan berätta om sätt att bromsa klimatförändringen (t.ex. teknologi, konsumtionsvanor, medborgerlig aktivitet, samhälleliga lösningar, internationella avtal)
  • vet och känner till anpassningsåtgärder inom klimatförändringen  
  • kan berätta om sätt att påverka i frågan

Materialtips: