Hoppa till innehåll

Natur

Denna sida är en del av “På väg mot en hållbar framtid”- programmet, som kompletterar den lokala läroplanen.

Människans personliga naturförhållande har ofta direkt inverkan på hur hen behandlar naturen och hur hen förhåller sig till användningen av den naturliga miljön över lag. Eleven lär sig betydelsen av att skydda naturen genom att ha ett eget och nära förhållande till den och därför är det så viktigt att också stöda det personliga naturförhållandet i undervisningen.   
Förlust av biologisk mångfald är vid sidan av klimatförändringen bland de största globala utmaningarna och hoten med tanke på ekonomi, matproduktion och hälsa. 

Eleverna ska i undervisningen ges möjlighet att röra sig i naturen, ska få möjlighet att bekanta sig med olika typer av natur och levnadsmiljöer och ska lära sig att observera naturen under olika årstider. Eleverna kan få ett väldigt nära förhållande till den skog som ligger närmast skolan då de ges möjlighet till betydelsefulla stunder i skogen tillsammans med andra.  

Borgå naturskola stöder skolornas och småbarnspedagogikens naturpedagogiska arbete och inspirerar till utomhusundervisning. Naturskolan har inget eget verksamhetsställe, utan verksamheten ordnas i skolornas och daghemmens närmiljöer. Naturskolans program reserveras i naturskolans bokningskalender:

Årskurs 1-2

Mål:

Eleven:  

  • kan skilja på levande och icke levande material (vatten, luft, jordmån, ljus – växter, svampar, djur)
  • stärker sitt förhållande till naturen genom att bekanta sig med närmiljön och genom att göra utflykter i naturen under olika årstider  

Materialtips:

Årskurs 3-4

Mål:

Eleven:  

  • känner till allemansrätt och -skyldigheter och kan röra sig ansvarsfullt i naturen   
  • kan beskriva näringskedjor i naturen    
  • kan beskriva olika livsmiljöer    
  • kan reflektera över sitt agerande och hur det påverkar naturen   

Materialtips:

Årskurs 5-6

Mål:

Eleven:  

  • kan nämna faktorer som hotar naturens mångfald  
  • vet hur man kan skydda naturens mångfald  

Materialtips:

Årskurs 7

Biologisk mångfald och skyddandet av naturen hör till läroplanen i biologi och geografi, men man
kan mycket väl också behandla temat i andra ämnen. Man kan röra sig i naturen, betrakta naturfenomen och stärka elevens förhållande till naturen i alla ämnen. Det största hotet mot biologisk
mångfald är klimatförändringen och överkonsumtion. (Material om dessa hittar du i avsnittet Klimatförändring och Hållbar utveckling.)  

Mål:

Eleven:  

  • fördjupar sitt förhållande till naturen genom att bekanta sig med skolans näromgivning, dess flora
    och fauna och livsmiljöer (t.ex. Östersjön och andra vattendrag)  
  • bekantar sig med naturens mångfald och granskar speciellt olika arter och livsmiljöer  
  • fördjupar sig i olika miljöproblem (t.ex. övergödning och klimatförändring) och bekämpning av
    dem  

Materialtips:

Lokala tips:

Årskurs 8-9

Mål:

Eleven:  

  • fördjupar sitt förhållande till naturen genom att bekanta sig med skolans närmiljö (speciellt skogsekosystem) och med andra ekosystem i Finland  
  • lär sig vad som menas med naturens mångfald, varför det är viktigt och vad som denna mångfald
    hotas av  
  • lär sig hur man skyddar naturens mångfald  
  • lär sig vad som menas med begreppet ekosystemtjänster, och varför ekosystemtjänster är viktiga  
  • deltar i verksamhet som syftar till att vårda närmiljön (t.ex. talko för bekämpning av invasiva arter)  
  • fördjupar sitt kunnande om den globala förlusten av biologisk mångfald  

Materialtips:

Verksamhetstips och praktiska uppgifter

Bekämpning av invasiva arter och lokala material:

  
Skolornas sommarlov kolliderar med den mest optimala tidpunkten för bekämpning av invasiva
arter. Lupinen kan man dock bekämpa redan på våren. Jättebalsaminen är mer utmanande att bekämpa på våren, för den har då först börjat synas ovanför markytan. Vresrosen och jättelokan ska
man helst inte bekämpa själv utan istället vända sig till staden med en anmälan och be att professionella tar hand om dem. I augusti är de flesta skadliga invasiva arterna redan i fröstadiet, så bekämpning av dem då kan också tyvärr ha motsatt effekt och resultera i att fröna sprids mer. Vill
man alltså bekämpa invasiva arter med eleverna är det alltså bäst att göra det antingen på våren
(lupinen) eller sedan genast i början av höstterminen i augusti.