Hoppa till innehåll

Barn i läropliktig ålder som är fast bosatta i Finland har rätt till skolgång. Enligt lagen om grundläggande utbildning börjar läroplikten det år barnet fyller sju år.

 

Närskola

Elevens närskola bestäms utifrån den adress som är registrerad i befolkningsregistret. Närskolan är inte nödvändigtvis den skola som ligger närmast elevens hem. I första hand tilldelas eleven den skola inom vars upptagningsområde eleven bor.

Elever som skall inleda sin läroplikt får beslut om närskola i januari. Beslutet innehåller instruktioner för att bekräfta skolplatsen.

Med hjälp av karttjänsten kan man granska upptagningsområdena. Skriv in adressen i adressfältet och välj upptagningsområde finska eller svenska.

Sekundär skola

Eleven kan också anhålla om plats vid en annan skola än den närskola som staden anvisat. Då har eleven inte rätt till skolskjuts. Man kan ansöka om en plats i en annan skola än närskolan i samband med att eleven anmäls till första årskursen via Wilma. Ifall eleven redan har en skolplats i staden kan man ansöka om en sekundär skolplats i Wilma.

Skolbyte

Skolan och bildningssektorn skall alltid informeras ifall familjen flyttar. När en elev flyttar inom staden till en annan skolas upptagningsområde, ändras elevens närskola. En ny närskola tilldelas baserat på familjens ansökan. Ansökan görs i Wilma.

Om flytten sker under läsårets gång har eleven rätt att fortsätta i sin gamla skola till slutet av läsåret. Ansökan om fortsatt skolgångsplats i den nuvarande skolan görs i Wilma. Vårdnadshavarna ansvarar för eventuella kostnader för skolresorna.

Skolmognad

Med tanke på skolframgång och en positiv inställning hos barnet, är det viktigt att barnet vid skolstarten befinner sig i en utvecklingsfas där det klarar av skolgången fysiskt, såsom skolresor och 3–5 timmars arbetsdagar. Dessutom måste barnet vara tillräckligt moget socialt och mentalt för att anpassa sig till skolarbetet.

Att börja skolan ett år senare är motiverat när barnet behöver ett extra år för att mogna till skolbarn och då det är sannolikt att ett extra år avsevärt minskar behovet av stöd i skolan. Barnets skolmognad bör i första hand utredas av förskolans elevvårdspsykolog. Skolmognaden kan också utredas genom psykologiska och vid behov medicinska undersökningar av andra instanser.

Att börja skolan ett år tidigare kräver att barnet har tillräckliga förutsättningar för detta. Förutsättningarna utreds genom psykologiska och vid behov medicinska undersökningar. Undersökningarna genomförs privat och vårdnadshavaren ansvarar för kostnaderna för undersökningarna.