Borgå jultorg byggs igen på torget 26.11–22.12
– mycket evenemang och program erbjuds
Borgå jultorg byggs också i år, och där kommer att finnas flera försäljningsplatser än förra året. Särskilt på veckosluten före jul kommer det att finnas mycket program för familjer på jultorget. Jultorgets försäljningsplatser kan redan reserveras.
Borgå jultorg skapades första gången förra julen. Den här julen fortsätter utvecklingen av jultorget som byggs på torget i centrum och Borgå jultorg växer både till sin storlek och med tanke på det som erbjuds där. I området kommer att finnas flera försäljningsplatser och som nyhet ett stämningsfullt och dekorerat område för evenemang. Även de ordinarie torgförsäljarna beaktas på jultorget.
Till evenemangområdet har redan planerats program för hela familjen, men det finns ännu utrymme för lokala aktörer.
Den traditionella karusellen snurrar avgiftsfritt varje dag klockan 12–18 och jultomten besöker området flera veckoslut. Djurgården Hemböle gläder med sina djur hela sex dagar, 9–11.12 och 16–19.12 klockan 12–18. Dessutom erbjuds avgiftsfri ponnyridning för familjens minsta 3–4.12 klockan 13–15.
Jultorgets försäljningsplatser kan redan reserveras. Detaljer gällande reserveringen finns på adressen visitporvoo.fi/sv/evenemangens-stad/julen.
– Erfarenheterna av det första jultorget var positiva. Enligt utredningar ökade antalet besök av personer som inte bor på orten över 40 procent i området under den tid som jultorget ordnades. I år utvecklas jultorget och vi gör nya bedömningar av effekterna igen i januari 2023, berättar evenemangsplanerare Katarina Broas.
Försäljningsevenemanget Intercultural Winter Bazaar öppnar jultorget
Jultorget öppnas också i år med försäljningsevenemanget Intercultural Winter Bazaar lördag 26.11 klockan 11–16. Evenemanget samlar många försäljare och småproducenter. Till salu finns till exempel matdelikatesser och produkter från olika länder, hantverk, presentartiklar och lokala stickade produkter. Förutom det mångsidiga utbudet av produkter kan besökarna njuta av den internationella stämningen och möta aktörer från olika kulturer samt representanter för föreningar och organisationer.
Intercultural Winter Bazaar ordnas i samarbete mellan Borgå stads ungdomstjänster, Multicultural Association of Porvoo (MAP), Borgå Folkakademi (AKAN) samt Röda Korsets Borgåavdelning.
Marknadsföringen av julen i Borgå sker också detta år via många olika kanaler och koncentreras till huvudstadsregionen. En busskampanj i Helsingforsområdet och digitala skärmar i Helsingfors centrum stöder den omfattande Visit Porvoo-marknadsföringen på sociala medier.
– Det lönar sig att följa Visit Porvoo och Jul i Borgå på sociala medier, där hittar du underbara tips i väntan på julen, säger Broas.