Borgå Vattens kundundersökning fick rekord många svar, hela 1146 svar
Borgå Vatten vill tacka kunderna för aktivt deltagande i undersökningen som Tutkimustalo Servitium Oy genomförde för Borgå Vatten. Borgå Vatten fick enligt undersökningen ett berömligt vitsord på 9.0, då vattnets kvalitet, service och imago bedömdes. För erfarenheter med vatten- och avloppstjänster fick Borgå Vatten som vitsord 4.3 (i skala 1–5). God respons ansamlades som till exempel: ”Allt fungerar väl” och ”Jag säger högt flera gånger i året hur lycklig jag får vara, då Borgå har så bra vatten”. Det viktigaste för Borgå Vattens verksamhet upplevdes vara den utmärkta vattenkvaliteten och den fungerande vattentillförseln.
Önskemål framfördes speciellt för digitalisering och om informationens tillgänglighet. Till nätsidan önskades mer informering om störningar, om saker gällande vattenförbrukning samt om bygg- och reparationsarbeten. Övervakning av vattenförbrukningen i realtid och fjärrläsbara mätare fanns även på önskelistan. Miljöansvarsfrågor inom vattenproduktionen intresserade också. Önskemålen strävar vi att ta i beaktan i utvecklandet av vår verksamhet, det är särskilt viktigt för Borgå Vatten att utveckla just de saker vilka är viktiga för våra kunder.
Respons om vattenkvaliteten gavs bland annat angående kalkhaltigt vatten, samt mängden klor och järn i vattnet. Vattenkvaliteten är under konstant övervakning med hjälp av vattenprovs analyser samt mätare i kontinuerlig drift. Järnhalten är åtgärdad ifjol då Saxby vattenreningsverk tog i bruk en ny koaguleringskemikalie, vilken effektivt avlägsnar järnet. Saneringen av gamla gjutjärnsrör förbättrar även vattenkvaliteten, och därför saneras också nätverket årligen med ca. 4 miljoner euro. Nätverket saneras enligt en strategisk plan, speciellt på täta stadsområden för att kunna säkerställa vattenförsörjningen nu och i framtiden.
Största delen av dem som svarade (63,5%) var inte medvetna om att Borgå Vatten har i bruk en textmeddelande-tjänst för störningsmeddelanden, vilken skickar via textmeddelande information om vattenförsörjningsstörningar områdesvis. Det avgiftsfria textmeddelandet kan beställas på våra nätsidor. Registera dig som användare här.
En del av dem som svarade på undersökningen nämnde de förhöjda priserna som en negativ sak och önskade tilläggsuppgifter till grunderna för prissättningen. Borgå Vatten publicerar årligen i sin budget och årsberättelseskäl för sina investeringar och kostnadsstrukturer, men förmedlandet av denna information till våra kunder strävar vi att förbättra.
Av dem som svarade hade 46,6% varit i kontakt med Borgå Vatten under det senaste året. Orsaken för kontakt var för 66,7% vattenmätarens läsning eller ärende med fakturering, medan 22,6% var gällande anslutnings- och avtals ärenden. Vattentillförsel eller kvalitetsproblem har varit som orsak för kontakt för 6,7% av dem som svarade.
Vattentjänst kundnöjdhetsundersökningen utfördes 17.5 – 4.6.2023. Via epost fick 3854 kunder kallelse för undersökningen, varav 1128 kunder svarade på undersökningen. Svarsaktiviteten var 29,3%. Det var möjligt att även delta i undersökningen via nätsidorna för första gången, var via det kom 18 svar.
Ett presentkort lottades ut bland deltagarna i undersökningen. Denna gång var den lycklige vinnaren Ville Tulkki, vinnaren har meddelats.