Digistöd finns igen tillgängligt som närundervisning fr.o.m. måndag
En stor del av finländarna har goda digitala färdigheter. Seniorernas digitala kunskaper växer också snabbt. Med hjälp av digistöd blir tröskeln lägre. Så kallade dumma frågor finns inte överhuvudtaget. Till handledningen tar man med sig sin egen smarttelefon, tablett eller dator, samt behövliga användarnamn och lösenord.
– Nu är det äntligen dags igen, och vi kan meddela att det finns gratis digistöd att få på plats och ställe. Det har funnits ett stort behov, jag vet att våra frivilliga är glada över att igen få hjälpa ”live”. I Äppelbacken fungerar vi nu med tidsbeställning, medan man bara kan droppa in till både digirådgivningarna i Vårberga bibliotek och medborgarinstitutets Digi-help, säger välfärdskoordinator Petra Bärlund-Hämäläinen.
– Digi-help vid medborgarinsitutet är avsedd för alla åldrar, medan den digi-handledning som erbjuds av de frivilliga ges från seniorer till seniorer. Vi alla kan erbjuda denna hjälp på både finska och svenska, tillägger biträdande rektor Maria Malin.
Handledningarna:
- Måndagar: Medborgarinstitutets Digi-help med personlig handledning för alla åldrar hålls kl. 16.30–18.30 (under perioden 7.2–23.5.2022). Plats: Mbi/Lypa, Biskopsg. 3–7, dörr A, Datarummet 1163, I vån.
- Tisdagar: ENTER ry:s frivilliga seniorer handleder andra seniorer kl. 10–12 under perioden 8.2–17.5.2022 i Äppelbackens servicecenter i mötesrummen Silva och Melba (Tullportsgatan 4). Tidsbeställning via Äppelbackens info per telefon 040 183 3354 eller på plats senast måndagar kl. 15.
- Onsdagar: ENTER ry:s frivilliga seniorer handleder andra seniorer utan tidsbeställning kl. 10–12 under perioden 9.2–18.5.2022 i Vårberga bibliotek (Sampovägen 3).
– Medborgarinstitutets Digistöd på distans fortsätter som planerat och likaså fortsätter också distansföreläsningarna Ta ett digitalt språng. Dessa är bra att komma ihåg ifall man har svårt att ta sig till plats och ställe eller har förkylningssymptom. En liten vilja att lära sig något nytt räcker. Vi hjälper till med att komma i gång och finns till hands längs med vägen, påminner Maria Malin.
Vi hjälps alla åt med att agera hälsosäkert i närverksamhet: Munskydd, avstånd och handtvätt. Och förstås, att komma till rådgivning endast då man är utan förkylningssymptom.