Hoppa till innehåll

En utredning om Borgåmodellen för hobbyverksamhet blev färdig – verksamheten utvecklas utifrån responsen

Barn och unga i Borgå värdesätter den goda stämningen, samvaron med kompisar och den högklassiga handledningen i klubbarna som ingår i modellen för hobbyverksamhet. Detta framgår av den utredning som Borgå stad har gjort tillsammans med MDI om verksamheten i Borgåmodellen för hobbyverksamhet.

Syftet med utredningen är att ge verktyg för att utveckla verksamheten i Borgå. Under utredningen genomfördes enkäter riktade till elever i den grundläggande utbildningen i Borgå och till deras vårdnadshavare.

– Resultaten av enkäterna visar att utbudet i modellen för hobbyverksamhet är mångsidigt och kvalitativt i Borgå, men de största hindren för skolelevernas deltagande i hobbyklubbarna är andra hobbyer och brist på klubbar som intresserar dem, berättar projektkoordinatorn för Borgåmodellen för hobbyverksamhet Janne Ekman.

Också klockslagen för klubbarna konstaterades vara ett hinder för att delta.

– Som en lösning på detta gör vi nästa läsår ett försök med längre klubbmöten, som eleverna kan delta mera flexibelt i, när deras egen skoldag tar slut, säger Ekman.

I utredningen föreslås också mera flexibla möjligheter att pröva på olika hobbyer under läsåret.

– Nästa läsår tänker vi därför ordna klubbar där man kan pröva på olika hobbyer i synnerhet för elever i årskurs 7–9, berättar Ekman.

Arrangörerna av klubbar inom modellen för hobbyverksamhet kommer också i och med utredningen att konkurrensutsättas på ett annat sätt än förut. Den här gången anges fasta priser för arrangerandet av klubbarna i konkurrensutsättningen.

– Detta ökar jämlikheten och öppenheten. Vi hoppas att särskilt lokala aktörer ska delta aktivt i konkurrensutsättningen av hobbyklubbarna, så att det kan uppstå en fortsättning från hobbyklubbarna till en mera varaktig hobby, konstaterar fritidsdirektör Minna Särelä.

Hobbyklubbarna till en del av eftermiddagsverksamheten?

Enligt utredningen konstaterar vårdnadshavare till elever i årskurs 1–2 att ett hinder för att deras barn ska kunna delta i hobbyverksamheten är att barnet inte kan delta i eftermiddagsverksamhet och i en klubb som ingår i modellen för hobbyverksamhet under samma dag.

– Enligt utredningen kunde en lösning på detta vara att i framtiden föra hobbyklubbarna till eftermiddagsverksamheten som ett samarbete mellan sektorerna och i samarbete med arrangörerna av eftermiddagsverksamhet.

I fortsättningen kommer hörandet av elevernas klubbönskemål och elevernas delaktighet att utvecklas bland annat med en egen enkät som staden ordnar för eleverna.

– I Borgå har klubbönskemålen hittills samlats in via en riksomfattande enkät till skolelever, men den omfattar inte all den klubbverksamhet som finns tillgänglig i Borgå. Med en egen enkät skulle vi kunna höra eleverna mera effektivt och få en bättre bild av deras önskemål.

– Verksamheten i modellen för hobbyverksamhet borde vara en naturligare del av hobbyhelheten i Borgå än vad den är nu. Detta skulle förbättra möjligheterna till hobbyer för alla åldrar i Borgå, sammanfattar Ekman.