Framåt med Valssi – småbarnspedagogiken i Borgå har genomfört ett pilotförsök med ett nytt kvalitetsutvärderingssystem som nu har tagits i bruk
Småbarnspedagogiken i Borgå deltog våren 2023 i ett riksomfattande pilotprojekt för kvalitetsutvärderingssystemet Valssi för småbarnspedagogiken. Systemet erbjuder en mångsidig digital tjänst med hjälp av vilken personalen själv kan bedöma styrkorna och utvecklingsobjekten inom småbarnspedagogiken.
Under pilotförsöket fokuserade daghemmen i Borgå stad på att bedöma och utveckla den positiva och ömsesidiga växelverkan. Personalen inom småbarnspedagogiken utvärderade kvaliteten på sin egen verksamhet och interaktionen.
Till exempel på Hornhattulan päiväkoti och på Kaarenkylän päiväkoti gav resultaten nya perspektiv på utvecklingen av den egna verksamheten och påminde om behovet av att finslipa de befintliga spelreglerna.
– Om det uppstår utmaningar till exempel i umgänget mellan barn, är det viktigt att personalen alltid agerar på samma sätt. Vi kommer att ännu en gång stanna upp och diskutera våra spelregler. Detta är också behändigt med tanke på introduktion och gör det lätt att berätta för andra hur vi agerar, berättar daghemsföreståndare Janita Metsämäki.
Verktygen för digital utvärdering har konstaterats vara lätta att använda och de involverar personalen på individ-, team- och enhetsnivå. De uppgifter som samlats in med hjälp av enkäter och utvärderingsblanketter diskuteras i olika sammanhang, och daghemmen identifierar sina egna utvecklingsobjekt och styrkor.
– Alla anställda har också fått berätta vad de känner sig vara bra på. Det är mycket viktigt att komma ihåg att lyfta fram de starka sidor som finns. På så sätt kan vi tillsammans utnyttja varje arbetstagares kompetens på ett bättre sätt, konstaterar Metsämäki.
Valssi är ett system som har utvecklats av Nationella centret för utbildningsutvärdering (Karvi). I början av augusti öppnades systemet på riksnivå för alla organisationer inom småbarnspedagogiken. I Borgå är man redan ett steg före eftersom de utvecklingsobjekt som lyftes fram vid pilotförsöket på våren redan är under arbete.
– Vi har länge väntat på ett enhetligt utvärderingsverktyg. Inom småbarnspedagogiken finns det en lagstadgad skyldighet att utvärdera verksamheten, men hittills har vi inte haft tillräckligt omfattande verktyg för det. Nu får vi enhetlig och tillförlitlig information för att utveckla kvaliteten på småbarnspedagogiken, berättar Jaana Häkkinen, utvecklingschef inom småbarnspedagogik.
Valssi används i fortsättningen som en del av utvärderingen av kvaliteten på småbarnspedagogiken i Borgå.