Handlingsplan stöder undervisningen av särskilt begåvade elever
En handlingsplan för undervisningen av särskilt begåvade elever har tagits i bruk i de svenskspråkiga skolorna i Borgå. Även de finskspråkiga skolorna kan redan nu dra nytta av planen och en motsvarande plan har diskuterats för de finskspråkiga skolorna.
En handlingsplan för undervisningen av särskilt begåvade elever har tagits i bruk i de svenskspråkiga skolorna i Borgå. Även de finskspråkiga skolorna kan redan nu dra nytta av planen och en motsvarande plan har diskuterats för de finskspråkiga skolorna.
Tanken med handlingsplanen är att – precis som alla andra elever – också särskilt begåvade eleverna ges möjlighet till skräddarsydd inlärning i egen takt.
Läroplanen från 2016 nämner för första gången elever med särskild begåvning. En utvecklingsgrupp inom de svenskspråkiga utbildningstjänsterna har utarbetat handlingsplanen, som har presenterats för den svenskspråkiga Utbildningssektionen våren 2021 och planen har implementerats i de svenskspråkiga skolorna. Handlingsplanen utvärderas, utvecklas och formas regelbundet.
– Skolorna har naturligtvis också hittills utvecklat undervisningen för och riktat resurser till elever med behov av regelbundet stöd i inlärningen. Så även i de svenskspråkiga skolorna i Borgå där man noterade att nästan inga resurser har satts på elever med en hög inlärningspotential dvs. särskilt begåvade elever. Handlingsplanen är ett bra verktyg i rätt riktning, säger utbildningsdirektör Rikard Lindström.
Viktigt att i tid identifiera särskilt begåvade barn
I skolan är det viktigt med en tidig identifiering av särskilt begåvade barn. Särskilt begåvade elever har en hög inlärningsförmåga, en snabb inlärningstakt och mår bra av utmaningar. Om skolan inte tillgodoser utbildningsbehoven blir eleverna lätt uttråkade och börjar till och med underprestera. De särskilt begåvade eleverna kan bli utåtagerande eller passiva utan rätt anpassningar i undervisningen.
Om vårdnadshavarna tror att ens barn är särskilt begåvat barn är det viktigt att i ett tidigt skede kontakta förskoleläraren, klassläraren eller rektorn i barnets förskola eller skola.
Det finns olika definitioner på särskild begåvning.
– Det handlar inte endast om hög intelligenskvot, utan särskild begåvning kännetecknas ofta av barnet vid upprepade tillfällen förvånar med sin osedvanliga förmåga på ett eller flera områden, både i skolan och i vardagslivet. De kan ha en förmåga gällande till exempel abstraktion, minne, inlärning, effektivitet, verbalitet, logik eller siffror och dessutom en stark inre motivation, berättar klassläraren Åsa Haglund som är ordförande för utvecklingsgruppen.
– Ofta är de särskilt begåvade eleverna annorlunda i sitt lärande. Vanligen tänker de både holistiskt och abstrakt för att sedan dyka ner i de enskilda delarna i motsats till sina jämnåriga. De är ofta asynkrona i sin utveckling så att de kan ligga högt över åldersnivån på vissa områden medan andra områden är på jämnårigas nivå, fortsätter Haglund.
Handlingsplanen ger lärarna metoder att stöda eleven
– Då vi i skolan arbetar med särskilt begåvade elever använder vi metoderna berikning, acceleration och coachning, vilka strävar efter att stöda både eleven och familjen, och också läraren i sitt arbete, berättar Haglund.
Berikningen handlar om att fördjupa och bredda, ibland bara inom ett specifikt område men det kan också gälla ett läroämne i sin helhet. Acceleration innebär att studera ett eller flera läroämnen i egen, snabbare takt. Haglund påpekar att det är viktigt att skynda långsamt i fråga om acceleration och komma ihåg att det samtidigt är viktigt att fördjupa och bredda för en säker inlärning. Coachning i det här fallet är att det finns ett vuxet stöd för den särskilt begåvade eleven. En person som kan skolan och kan söka nya vägar, kommunicerar med kollegiet och hemmet, kommunicerar med eleven på riktigt och som följer med på resan genom skolverkligheten.