Hoppa till innehåll

Keskuskoulu och Linnajoen koulu slås samman 2027, förberedelserna börjar nu

Stadsfullmäktige beslutade vid sitt sammanträde 11.12.2024, som en del av diskussionen om servicenätet, att Linnajoen koulu och Keskuskoulu slås samman till en enhetsskola före slutet av 2027. För att leda den omfattande processen anställs en sakkunnig i pedagogik och dessutom inrättas en planeringsgrupp. Finskspråkiga utbildningssektionen beslutar om inledandet av arbetet på sitt möte 13.2.2025.

Att slå samman två stora skolor till en större enhetsskola är en flerdimensionell process. Linnajoen koulu har detta läsår 597 elever, och i personalen ingår 64 lärare och 4 handledare. Keskuskoulu har 416 elever och där arbetar 36 lärare och 7 handledare.

Det föreslås att staden ska anställa en sakkunnig i pedagogik för att leda processen. Förslaget är att en av de tjänstgörande rektorerna i de två skolorna utses till uppgiften.

– Den person som väljs har som uppgift att organisera sammanslagningsprocessen och ta hand om den pedagogiska verksamheten i den nya skolan. Arbetet kräver tid och vision, samt innovativitet och flexibilitet. För att sammanslagningen ska bli lyckad är det viktigt att den sakkunniga för en regelbunden dialog med skolornas personal och representanter för förvaltningen, och bekantar sig med forskningsdata om ämnet, konstaterar direktör för grundläggande utbildning och gymnasieutbildning Jari Kettunen.

Den sakkunniga får till uppgift att utarbeta en noggrann projektplan, som ska vara färdig att godkännas av den finskspråkiga utbildningssektionen hösten 2025. Den sakkunniga i pedagogik kan också inrätta en mångsidig planeringsgrupp för att stödja arbetet.

Det är meningen att tjänsten som rektor i den nya skolan ska tillsättas våren 2027 via interna arrangemang som en del av arrangemang inom förvaltningen och åtgärder i enlighet med det ekonomiska produktivitets- och balanseringsprogrammet. Den nya skolan inleder sin verksamhet i början av höstterminen 2027.

Mera om ämnet på finskspråkiga utbildningssektionens föredragningslista för mötet 13.2.2025:

Tidigare om ämnet: