Hoppa till innehåll

Konst och kultur bekant genom lek

Under hösten kommer sex daghem i Borgå och Sibbo att få ta del av konst och kultur genom Konstkarusellens stadslek. Verksamheten går ut på att en gång i veckan i tre månader, tillsammans med en konstpedagog, på ett lekfullt sätt bekanta sig med bland annat teater, bildkonst och ordkonst.

Lapset puussa

Verksamheten är en del av SKAPA Borgå-Sibbo -projektets verksamhet för barn och unga som kommunerna gemensamt förverkligar. Projektkoordinator Aino Unkila från Skapa Borgå-Sibbo beskriver hur stadsleken kan se ut.

– Från en skogsdunge hörs glada rop och mellan träden kan man skymta färggranna regnrockar och stövlar. Små händer är i full fart med att bygga upp kojor. Någon kommer släpande på en pafflåda förbi en figur med cylinderhatt, borgmästaren har kommit till staden! Borgmästaren, som egentligen är konstpedagog, hjälper barnen at komma i gång med en stor gemensam lek och Konstkarusellverksamheten via teater.

Konstpedagogerna utnyttjar stadslek-metoden, som brukar användas av speciallärare inom småbarnspedagogiken, ger möjlighet att på ett lekfullt sätt göra barnen delaktiga i att skapa och uppleva konst.

– Vi har tagit fram en modell som möjliggör barnens delaktighet genom lek och som ger verktyg åt personalen så att de kan stöda leken. Staden som barnen leker fram kan se ut hur som helst och det kan hända vad som helst, fantasin får flöda fritt! berättar projektkoordinator och konstpedagog Aino Unkila. Konstkarusellen inspirerar och hjälper barnen att komma i kontakt med sin kreativitet och samtidigt öva på sociala färdigheter. I flera enheter kommer verksamheten dessutom att ske utomhus för att stöda utomhuspedagogik, fortsätter Unkila.

Personalen får fortbildning för metoden – att leka professionellt är något helt annat än den lek man gjorde som barn, understryker Unkila. I professionell lek övervakar den vuxna lekens sociala struktur, barnens delaktighet i utvecklande av leken och inspirerar, stöder och motiverar barn till lek.

Konstkaruseller i samarbete med småbarnspedagogiken

I piloten deltar tre daghem i Borgå och tre daghem i Sibbo. Under hösten utvärderas och finslipas konceptet inom småbarnspedagogiken inklusive förundervisningen. I vår kommer det att vara möjligt för flera daghem att få ta del av SKAPA Konstkaruseller.

– Under pilotskedet deltar enheter där det finns olika sorters utmaningar, till exempel barn i behov av stöd eller flera olika språkgrupper och både finsk- och svenskspråkiga grupper deltar. Vi är nöjda över samarbete med småbarnspedagogiken i båda kommunerna, vi har blivit väl mottagna och vi ser att det finns ett behov av den här sortens verksamhet, säger Veronica Svenskberg, projektkoordinator för SKAPA Borgå-Sibbo.

SKAPA satsningen möjliggör jämlikare konstundervisning

SKAPA Borgå-Sibbo -projektet finansieras av Svenska kulturfonden och har som mål att undersöka hur det går att göra konstundervisning mer tillgängligt och jämställt. Genom samarbeten med småbarnspedagogiken nu i höst och nästa år också i grundskolorna, når SKAPA -projektet barn och unga på en bred front och presenterar via det olika stigar till konsthobbyer eller konst som yrke åt dem.

Det är också ypperligt tillfälle att undersöka hur de nuvarande strukturerna i småbarnspedagogiken och grundskolan tar i beaktande konstfostran, och om det finns sätt att bygga nya samarbetsmodeller mellan konstpedagoger och skolor och daghem.

Projektet koordineras av Borgå stads kulturtjänster och representanter från båda kommunerna sitter med i projektets styrgrupp.