Hoppa till innehåll

Mera satsningar på mångkulturell undervisning i Borgå

Antalet mångkulturella elever har ökat i Borgå under de senaste åren. Detta läsår deltar cirka 4 600 elever i den grundläggande utbildningen och de talar 46 olika modersmål. Om elevens kunskaper i finska inte är tillräckliga för studier på modersmålsnivå, kan eleven studera finska som andra språk. I Borgå är det ungefär 600 elever som gör det.

Nämnden för växande och lärande behandlar mångkulturell undervisning som en del av budgetdiskussionen på sitt möte torsdagen den 30 januari.

Förra hösten antogs cirka 70 elever till undervisning som förbereder för den grundläggande utbildningen. Förberedande undervisning ordnas i Peipon koulu, Pääskytien koulu, Kevätkummun koulu och Linnajoen koulu, men grupperna är fulla. Nu grundas en ny grupp för förberedande undervisning i Keskuskoulu till vårterminen.

– Det kommer nya elever till den förberedande undervisningen varje vecka, alltså uppskattningsvis nästan 100 elever under ett läsår. Deras familjer kommer till Borgå till exempel som flyktingar eller på grund av arbete och studier. Som utbildningsanordnare måste vi se till att lärarna har tillräckliga resurser och utbildning för att ge mångkulturell och språkmedveten undervisning. Samtidigt måste vi sörja för elevernas inlärning och främja deras integration i det finländska samhället, betonar Jari Kettunen, direktör för grundläggande utbildning och gymnasieutbildning.

För att koordinera arbetet har man beslutat att inrätta en utvecklingsarbetsgrupp för mångkulturell undervisning, som består av representanter från de mångkulturella skolorna i Borgå. Arbetsgruppen har som uppgift att stödja skolorna till exempel med utbildning för undervisningspersonalen och riktande av resurser.

– Våra skolor är en del av ett samhälle med kulturell mångfald. I en språkmedveten skola värdesätts alla språk och man förstår språkets betydelse för inlärning och undervisning. Detta främjar fördomsfrihet, tolerans och förståelse mellan olika kulturer, fortsätter Kettunen.

Mera stöd planeras också för vuxna invandrare

I augusti startas i Borgå också en pilotgrupp för vuxna invandrare med undervisning i den grundläggande utbildningens så kallade läskunnighetsskede. Den grundläggande utbildningen för vuxna består av tre skeden: ett läskunnighetsskede, ett inledningsskede och ett slutskede. I Borgå har redan tidigare ordnats grundläggande utbildning för vuxna i inledningsskedet och slutskedet, i Linnankosken lukio. I den pilotgrupp som startar i augusti koncentrerar man sig på det första skedet, alltså att garantera att vuxna invandrare har tillräckliga kunskaper i finska för fortsatta studier.

Målgruppen för pilotförsöket är invandrare i åldern 17–35, som inte har ett avgångsbetyg från sitt hemland eller tillräckliga kunskaper i finska för fortsatta studier eller arbetslivet.