Hoppa till innehåll

Nämnden för växande och lärande behandlar sparåtgärder för åren 2025–2027

Nämnden för växande och lärande behandlar sparåtgärder för åren 2025–2027 på sitt möte den 30 januari. Bildningsdirektörens förslag är att man fattar beslut om de ersättande besparingar som stadsfullmäktige förutsätter för år 2025 i samband med behandlingen av den andra delårsrapporten om stadens ekonomi, dvs. efter sommarlovsperioden. Beredningen av de ersättande besparingarna för åren 2026 och 2027 föreslås ingå i budgetramarna och budgetberedningen för de kommande åren.

Stadsfullmäktige godkände inte nedläggningen av två byskolor som ingick i servicenäts- och budgetförslagen under sitt möte i december. Fullmäktige förutsatte att stadsstyrelsen senast till fullmäktigemötet i mars för fram nya, ersättande sparförslag gällande sektorn för växande och lärande. För år 2025 krävs ersättande besparingar på 130 000 euro. Beloppet på besparingarna år 2026 är 569 000 euro och 921 000 euro år 2027. Besparingarna hänför sig till det ekonomiska produktivitets- och balanseringsprogrammet som stadsfullmäktige godkände i maj 2024.

För sektorn för växande och lärande har godkänts ny lagstiftning efter stadsfullmäktiges beslut om servicenätet och budgeten, vilket påverkar sektorns uppgifter och de statsandelar som fås för dem: en reform av lagstiftningen om stödet för lärande samt tilläggstimmar i modersmål och matematik som ska införas när höstterminen börjar.

Borgå har satsat på tjänsternas kvalitet och på skol- och daghemslokaler

I jämförelser med andra kommuner utmärker sig utbildningstjänsterna i Borgå tydligast i fråga om de höga lokalkostnaderna jämfört med övriga kommuner. Detta beror på att servicenätet är omfattande och att Borgå enligt finansministeriets utredning har satsat mer på investeringar i basservice under de senaste tio åren än någon annan av de stora städerna i Finland.

– Staden har ett omfattande servicenät samt trygga och ändamålsenliga skol- och daghemsbyggnader, som är i gott skick. Därför är lokalkostnaderna för växande och lärande höga. Däremot är kostnaderna för förvaltningen i Borgå på medelnivå när man jämför med andra kommuner, konstaterar bildningsdirektör Sari Gustafsson.

– Vi har också satsat klart mer på tjänsternas kvalitet än lagen kräver och också mer än många av jämförelsestäderna, fortsätter Gustafsson.

På nämndens föredragningslista ingår en bedömning av möjligheterna till besparingar

Många frågor som gäller ordnandet av småbarnspedagogik och grundläggande utbildning har definierats noggrant i lagen, och besparingar kan inte göras i dessa frågor. I programmet för produktivitet och balans i ekonomin konstateras dessutom att staden även i fortsättningen vill vara en attraktiv och konkurrenskraftig arbetsgivare och att programmet inte innehåller uppsägningar eller permitteringar av personalen.

– De största helheterna i ekonomin för sektorn för växande och lärande är personalkostnader, lokalkostnader och kostnader för stödtjänster. Om servicenätet i Borgå inte kan koncentreras och lokalkostnaderna inte kan påverkas, och man inte vill genomföra uppsägningar och permitteringar under de följande åren, kommer besparingarna oundvikligen att beröra tjänsternas icke-lagstadgade kvalitet och kostnaderna för stödtjänster, konstaterar bildningsdirektör Sari Gustafsson.

På föredragningslistan för nämndens möte har man sammanställt de konsekvenser och möjligheter för serviceområden som de ändringar i lagstiftningen och sparmålen som stärkts i slutet av året för med sig. På nämndens föredragningslista finns också exempel på de kvalitetssatsningar som Borgå har gjort i sina tjänster.