Nämnden för växande och lärande, beslut 24.10.2024
Servicenätet
Nämnden för växande och lärande beslutade ge följande utlåtande:
Servicenätsplanen är grundligt och omsorgsfullt uppgjord och baserar sig på multiprofessionella bedömningar. Bedömningen av konsekvenser för barn har gjorts mångsidigt enligt den modell som bildningsnämnden godkände i december 2022. Nämnden fastställer att servicenätsplanen är tillräckligt omfattande för att användas som grund för beslutsfattandet.
Principen om serviceområden som föreslås i planen understöds särskilt med tanke på planerade förändringar. Med hjälp av serviceområdena kan gruppstorlekar och elevantal jämnas ut mellan skolorna på ett flexibelt sätt och enligt barnens och de ungas behov, och därmed kan man bättre förbereda sig på den osäkra framtiden. Principen om serviceområden ger flexibilitet och bidrar också till att stävja områdenas särställningsutveckling.
Nämnden för växande och lärande måste fatta beslut om serviceområdenas verksamhetsprinciper redan innan man beslutar om servicenätet i december. Principerna måste behandlas vid mötet i november.
Som strategisk riktning bör man välja mellan olika alternativ, vilket innebär en strategisk linjedragning och kvantitativ målnivå. Vid valet av alternativ bör man beakta den kontinuerliga utvecklingen enligt sektorns ekonomiska produktivitets- och balanseringsprogram samt kontinuerlig analys av verksamhetsmiljön. Det är ändå viktigt att också beakta beslutens inverkan på byarna.
Med rätta lösningar i servicenätet kan vi göra en god och kontrollerad förändring samt en god personalpolitik. Under den cirka ett år långa processen har de närmaste cheferna informerats om processens skeden och ålagts att hålla sin egen personal uppdaterad. På chefsträffar för sektorn för växande och lärande har man under hösten berättat om läget i planeringen av servicenätet. Ärendet har behandlats även i sektorns samarbetsgrupp. Före publiceringen av alternativen och fullmäktiges aftonskola hösten 2024 har det hållits ett informationsmöte för närmaste cheferna samt ett diskussions- och informationsmöte för rektorerna dagen efter infomötet. Både utbildningstjänsterna och småbarnspedagogiken har också i sina ledningsgrupper diskuterat frågan och funderat på framtiden enligt prognoserna om antalet barn.
Närmaste chefer har ålagts att informera sin egen personal om utkastet till servicenätsplan och de föreslagna alternativen och uppmuntrats att ställa frågor till förvaltningen och ledningen. Vid de gemensamma mötena har man påmint om de webbplatser som finns i stadens webbtjänst i anslutning till servicenätsprocessen. Man har också informerat om dessa i sektorns infobrev. På servicenätets webbplats finns allt material som anknyter till ämnet också tillgängligt för personalen, såsom vanliga frågor och svar (UKK). Under november kommer man också att hålla informationsmöten för personalen och genomföra samarbetsförhandlingar i överensstämmelse med lagen på grund av eventuella ändringar och förflyttningar. Över tio meddelanden om processen har publicerats före oktober 2024. Ledningen och förvaltningen har för sin del skött informationsskyldigheten och delaktigheten väl. I samarbetskommittén på stadsnivå behandlar man ärendet under november.
När servicenätet ändras ska man se till att kollektivtrafiken utvecklas och att den kompletterande beställningstrafiken inom skolskjutsarna fungerar, så att barnens och familjernas vardag blir så smidig som möjligt. När antalet barn minskar förväntas de totala kostnaderna för skoltransporterna inte öka nämnvärt, fastän servicenätet förändras. Nya lösningar och eventuella nya principer för skolskjutsar ska utgå från barnens behov och vara flexibla. Nämnden betonar att skolskjutsarna ska utgå från barnens behov och vara fungerande, och man ska försäkra sig om detta redan när besluten fattas. Principerna för skolskjuts ska vara sådana, att barnens skolresor fungerar enligt lagen under alla skoldagar och dessutom ska de utgå från barnens behov.
Efter servicenätslösningarna, och efter de alternativ som väljs och de bindande besluten, ska man utan dröjsmål lägga fram synkroniserade förslag till principer och kriterier för elevantagningen samt i början av år 2025 uppdatera förvaltningsstadgan i linje med besluten.
Att fatta bindande beslut gällande servicenätet för åren 2025–2029 bör bygga på en helhetsbedömning som baserar sig på mångsidig information. Beslutet bör möjliggöra sektorns satsningar på en högklassig kärnverksamhet, där växande och lärande står i fokus enligt de valda principerna. Med strukturella lösningar främjas en kontrollerad förändring och bland annat utnyttjandet av pensioneringar för att genomföra förändringen och på så sätt undviks mer omfattande förändringar som riktar sig till personalen. I besluten bör man också förbereda sig på en snabbare minskning av antalet barn och förutse sektorns verksamhetsförutsättningar långt in i framtiden.
Servicenätsplanen är en bindande plan för genomförande endast för första granskningsperioden 2025–2029. Den föreslagna modellen för fattande av beslut, där beslut om verkställandet av de planerade ändringarna för 2030–2034 och 2035–2040 fattas först efter mellanbedömningarna, är ändamålsenlig, eftersom det finns många osäkerheter kring prognoserna för framtiden. Modellen för beslutsfattande gör det möjligt att i fortsättningen vid respektive tidpunkt beakta servicebehoven i olika områden samt faktorer som hänför sig till ordnandet av tjänster i enlighet med överenskomna principer (bl.a. befolkningsutvecklingen, utvecklingen av antalet barn per område, produktionen av högklassiga tjänster, antalet anställda och tillgången på dem, finansieringens inkomstflöden, kostnadsstrukturen, fastigheternas situation) och besluten gällande servicenätet kan baseras på den färskaste informationen.
Sammanfattningsvis betonar nämnden följande:
• Det är viktigt att beakta de ekonomiska aspekterna, men nämnden betonar vikten av en omfattande och övergripande granskning, där man beaktar bland annat pedagogik, elevstöd, undervisningsutbud och personal.
• Beredningen och beslutsfattandet ska basera sig på uppgifter som kan bekräftas och som är så noggranna som möjligt, och som kan fås fram ur stadens olika system eller på annat sätt har utretts för servicenätsplanen av professionella personer.
• Det är vettigt att göra en bindande granskning av servicenätsplanen endast för de fem första åren. Den strategiska riktlinjen ska granskas med minst två års mellanrum. Planerna för åren 2030–2040 ska i detta skede betraktas närmast som riktgivande, och man bör inte fatta beslut om dem nu. Det är skäl att återkomma till åren 2030–2040 senare, när uppgifterna och prognoserna för nästa årtionde har klarnat.
• Det är viktigt att beredningen och verkställandet av servicenätsplanen görs på ett multiprofessionellt och sektorsövergripande sätt. Man bör fästa särskild uppmärksamhet vid barns, föräldrars och anställdas delaktighet. Man bör även bedöma konsekvenser för barn noggrant i fråga om varje beslut. Ett exempel på det här är fungerande skolskjutsar och skoldagarnas längd.
• I den fortsatta behandlingen ska alternativen 0–3 eller möjliga kombinationer av dem beaktas.
Till utlåtandet föreslogs ett tillägg som motförslag av Sanna Kivineva, understödd av Ilpo Bergström och Oscar Lökfors: ”Alternativ 3, som drar upp linjerna för vilka enheter som ska läggas ner långt in i framtiden, är alltför radikalt, och blir lätt en självuppfyllande profetia som inverkar på inflyttningen till byarna och på deras livskraft.”
Ordförande konstaterade att man ska rösta mellan det enhälliga utlåtandet och ändringsförslaget. Man röstade på följande sätt; grundförslaget JA, Sanna Kivinevas ändringsförslag NEJ.
För grundförslaget röstade 4 (Hilkka-Leena Orava, Johanna Aaltonen, Seppo Ijäs, Marianne Korpi)
För Sanna Kivinevas ändringsförslag röstade 7 (Hanna Lönnfors, Ilpo Bergström, Nikolai von Veh, Oscar Lökfors, Malin Lönnroth, Sanna Kivineva, Asko Laaksonen). Motförslaget godkändes med rösterna 4–7.
Marianne Korpi, Seppo Ijäs, Hilkka-Leena Orava och Johanna Aaltonen lämnade följande protokollsanteckning: ”Nämnden bör inte utesluta något alternativ i det här skedet”.
Övriga ärenden
Nämnden antecknade för kännedom delårsrapport 3/2024, tjänster inom småbarnspedagogik, ändringar i verksamheten 1/ 2025, kartläggningen om elev- och studerandevårdens funktionalitet och översikt över upphandling av skolskjutsar som ordnas som beställningstrafik.