Nya partnerskap med Borgå stad finns att söka
Borgå stad övergår delvis från att bevilja understöd till att ingå partnerskapsavtal. Partnerskap med staden söks med en elektronisk ansökningsblankett via tjänsten eBorgå men till skillnad från understöden baserar sig ingåendet av partnerskapsavtal alltid på förhandlingar efter ansökningarna och ingåendet av ett partnerskapsavtal.
Den elektroniska ansökan till kulturpartnerskapet, partnerskapet för den grundläggande konstundervisningen, partnerskapet för museer och kulturarv, partnerskapet för reklamplatser för idrott och partnerskapet för den grundläggande konstundervisningen för nästa år är nu öppen och avslutas 30.9.2024 kl. 15. Också ansökan om partnerskap för evenemang och turism har öppnats i den elektroniska tjänsten eBorgå men till skillnad från andra partnerskap är ansökan öppen året runt.
De nya partnerskapen ersätter delvis stadens tidigare understöd. I och med att partnerskapen bildades beslutade livskraftsnämnden på sitt möte 20.8 att slopa museiunderstödet, det allmänna understödet för kultur och understödet för grundläggande konstundervisning.
– Genom partnerskapen stöder och möjliggör staden verksamhet som kompletterar dess egna tjänster. Partnerskapen möjliggör också gemensam utveckling och ett mer omfattande samarbete än understöden, berättar fritidsdirektör Minna Särelä
Partnerskapet för reklamplatser för idrott innebär i praktiken att idrottsföreningarna får rätt att använda ytorna i vissa idrottslokaler som staden äger som reklamplatser som de kan sälja för att upprätthålla sin egen verksamhet. Partnerskapen för evenemang och turism möjliggör nya produktioner, projekt och evenemang som stöder synligheten och nyttan av turismen till Borgå. Partnerskapen för museer och kulturarv stöder bl.a. kontinuiteten i den professionella museiverksamheten och gemensam utveckling av den i Borgå samt främjar upprätthållandet av kulturarvet och den lokala identiteten i Borgå. Med kulturpartnerskapen kompletteras och ökas den professionella kulturproduktionen och -utbudet inom olika konstformer i staden.
Avtalen med partnerna innehåller skyldigheter och fördelar för båda parter, det vill säga både staden och partnern. Med undantag för partnerskapet för reklamplatser för idrott innehåller partnerskapen finansiellt stöd från staden och å andra sidan kan partnerns skyldighet vara t.ex. att genomföra vissa tjänster eller evenemang, utveckla verksamheten eller ett visst samarbete med staden och andra partner.
Även ingåendet av ett partnerskap för upplivande av centrum och öppnandet av ansökan bereds, och beslut om tidsplanen för ansökan och beslutsfattande tas senare under hösten. Genom partnerskap för att uppliva centrum strävar staden i fortsättningen efter att öka dragningskraften, bredda evenemangsutbudet, utveckla stadsrummet, engagera lokalbefolkningen och främja ansvarsfull affärsverksamhet i synnerhet i centrum med hjälp av samarbete med företagarföreningar.