Östbanan är en strategisk investering
Östbanan Ab har publicerat en lokaliseringsutredning för Östbanan. I utredningen identifierades flera alternativ till linjedragningar och i den betraktades det också särskilt Borgås omgivning och den nya stationens läge i Borgå.
– Östbanan är en strategisk investering som förbättrar trafikförbindelser, livskraft och försörjningsberedskap i Borgå och hela östra Nyland och östra Finland, och ger samtidigt nytta till hela landet. Den snabba Östbanan och närtågstrafik till Borgå behövs. Banan skulle koppla Borgå och östra Nyland till huvudstadsregionen bättre än tidigare, konstaterar Borgås tf. stadsdirektör Fredrick von Schoultz.
De granskade alternativen har betydande skillnader med tanke på hur väl de kopplas till markanvändning och trafiksystem i Borgå eller hur de påverkar utvecklingen av Borgås samhällsstruktur.
– I det optimalaste alternativet ligger en underjordisk station så nära Borgå centrum som möjligt. Detta alternativ skulle enligt tidigare utredningar erbjuda bästa gångförbindelser och öka användningen av kollektivtrafiken mest. Å andra sidan verkar alternativet ha de dyraste investeringarna och vara mest utmanande att förverkliga, kommenterar stadsutvecklingsdirektör Dan Mollgren.
Mera invånardeltagande i fortsatt planering av linjedragningarna
Borgå stad och alla städer som ligger vid den nya Östbanan har möjlighet att påverka lösningar för banans linjedragning.
I Borgå pågår utarbetande av två betydande generalplaner, en ny delgeneralplan för de centrala delarna och en delgeneralplan för området Kullo–Mickelsböle. Östbanan går genom båda områden.
– Det finns ännu flera preliminära linjedragningar för banan, och de orsakar markägarna oro och osäkerhet inför framtiden. På grund av detta är det viktigt att man Östbanans följande utvecklingsskede går snabbt tillväga, utreder miljökonsekvenserna omsorgsfullt och jämför alternativen ur flera perspektiv, säger generalplanechef Maija-Riitta Kontio.
– De alternativa linjedragningarna måste också preciseras så, att de bättre beaktar den nuvarande bosättningen och störningar som banan orsakar. Samtidigt ska man eventuellt också utforska nya, bättre alternativ. I den fortsatta planeringen är det särskilt väsentligt att sörja för samarbetet med invånarna och att se till att det finns möjligheter till deltagande, fortsätter Kontio.