Personer över 80 år har aktivt anmält sig till coronavaccineringar
Tidsbeställningen till coronavaccineringar för personer över 80 år har börjat livligt. Tidsbeställningsnumret har fått över 500 samtal. I dagsläget finns det för denna och nästa vecka cirka 350 vaccindoser som är avsedda för denna åldersgrupp.
Tidsbeställningen till coronavaccineringar för personer över 80 år har börjat livligt. Tidsbeställningsnumret har fått över 500 samtal. I dagsläget finns det för denna och nästa vecka cirka 350 vaccindoser som är avsedda för denna åldersgrupp.
– Det är fint att så många redan har anmält sig även om beskedet om vaccineringar som ges denna vecka kom på ett så kort varsel. Största delen av dem som ringde får en vaccineringstid den här veckan eller nästa vecka, och en del blir ännu kvar i kön. Det kan komma mer vaccindoser också på ett kort varsel och vi ringer genast när vi kan reservera nya tider, berättar utvecklingsdirektör Katja Blomberg.
Flera personer ringer tillbaka till dem som har velat beställa tid. Vi ringer på onsdag och torsdag om vaccineringstiderna på torsdag och fredag. Återuppringningar om vaccineringstiderna nästa fortsätter ännu in på nästa vecka.
Har du ännu inte ringt till tidsbeställningen – vänta lugn och ro
Staden önskar att de personer över 80 år eller deras anhöriga som ännu inte har ringt till tidsbeställningsnumret väntar på nya anvisningar. Coronavaccineringarna kommer eventuellt nästa vecka att få ett nationellt elektroniskt tidsbeställningssystem.
– Tidsbeställning per telefon är arbetsam och lite klumpig också för kunderna. Med hjälp av den kan vi ändå påbörja vaccineringarna av denna åldersgrupp och använda varje vaccindos. Har man ännu inte ringt kan man vänta ett tag i lugn och ro. Vi informerar genast när vi vet hur vaccinsituationen ser ut den första veckan i februari och hur tidsbeställningen då sker, fortsätter Blomberg.
Man kan ännu ringa till tidsbeställningsnumret och ställa sig i kön men vi ringer tillbaka först när nya vaccineringstider öppnas.
Tidsbeställningstelefonen hade först ett felaktigt automatiskt meddelande som felaktigt gav en återuppringningstid. Detta felaktiga meddelande raderades ur systemet på förmiddagen den 20 januari.