Resultaten av användarenkäter och uppföljande undersökningar om cykelgatorna i Borgå blev färdiga
Användarerfarenheter av och trafikbeteende på Ågatans cykelgata samt cykeltrafikens huvudrutt från Näse och Pepot, som blev färdiga under 2022, har följts upp med undersökningar vars skriftliga rapporter har blivit färdiga.
I de uppföljande undersökningarna granskades trafikbeteendet på de nya cykelgatorna, gång- och cykelvägarna samt korsningen med trafikljus i Borgå. Observationer i undersökningen kompletterades med öppna invånarenkäter. Undersökningen genomfördes i samarbete med experter från A-insinöörit.
Man behöver vänja sig att cykla på Ågatans cykelgata
Enkäten om Ågatans cykelgata genomfördes december 2022 och besvarades av 368 personer. I åsikterna fanns mycket variation. En del av de som svarat var nöjda med förändringen men man tyckte också att förändringen är rörig och till med försvagar säkerheten.
Den observerande undersökningen genomfördes hösten 2022 och upprepades våren 2023. I undersökningen observerades att det krävs en vana att röra sig på cykelgatan eftersom trafikarrangemanget fortfarande är nytt och helt främmande för många väganvändare.
De nya arrangemangen gjorde gång- och cykeltrafiken smidig
Huvudrutten för cykeltrafiken från Näse och Pepot utgörs av två gång- och cykelvägar som separerats för olika färdsätt, cykelvägarna Magistratsgatan och Näse-Juttes gata samt korsningen med trafikljus. Enkäten om rutten genomfördes maj 2023 och 78 personer svarade på enkäten.
De som svarade upplevde i regel att säkerheten och smidigheten hade blivit bättre efter de nya arrangemangen. Särskilt införandet av trafikljus i korsningen upplevdes som en faktor som ökar säkerheten.
Å andra sidan visade undersökningen i maj 2023 att trafikanterna speciellt i korsningen med trafikljus ännu behöver vänja sig röra sig där och att insatser från stadsinfran behövs i fråga om skyltning och vägmarkeringar.
I undersökningen konstaterades att trafiken löpte bra på cykelgatorna och trafikformerna körde i huvudsak inom sina egna fält, men visst observerades också en del situationer som försämrade säkerheten.
Enkäterna och den uppföljande undersökningen gav viktig information för att utveckla och göra cykelvägarna fungerande och att också utveckla den närmaste omgivningen i anslutning till cykelvägarna. Resultaten kan också användas som bakgrundsinformation för planeringen av eventuella framtida projekt.