SKAPA Borgå-Sibbo piloten en succé – verksamheten utvidgas till skolor
SKAPA konstkarusellerna har snurrat i småbarnspedagogiken under höstterminen 2024. Under tre månader har sex daghem i Borgå och Sibbo på ett lekfullt sätt fått ta del av olika konstupplevelse
Verksamheten utvidgas under 2025 till grundläggande utbildningen och då kommer tre byskolor i Sibbo, Södra Paipis skola, Norra Paipis skola och Borgby skola, samt två byskolor i Borgå, Sannäs skola och Kullos skola, att få konstpedagoger som jobbar i samarbete med klasslärarna.
– Speciellt drama och ordkonst har varit sådana konstformer som skolorna önskat mera av, så det kommer vi åtminstone att erbjuda dem, berättar projektkoordinator Veronica Svenskberg.
– SKAPA Borgå-Sibbo har som mål att ta reda på hur man skulle kunna göra konstundervisning mer jämlikt och tillgängligt. Vi har valt att fokusera på att föra in konst direkt till daghem och skolor för att nå så många barn som möjligt och ge dem möjlighet att uppleva vad det kan betyda att göra konst, säger Svenskberg.
– Vi vill också hjälpa personalen i daghem och skolor att få verktyg för hur de kan inkludera mera konst i sitt vardagliga arbete. Samtidigt sporrar vi barnen att kanske söka sig till en konsthobby.
Utöver det att barnen bekantar sig med olika konstformer har det visat sig att konst och kreativitet bidrar med ökat välmående, gemenskap, metoder för inkludering, språkinlärning och delaktighet.
SKAPA Borgå-Sibbo möjliggör kulturupplevelser för över 1000 barn år 2025
SKAPA Borgå-Sibbos konstpedagoger har jobbat i daghem med sina egna konstformer och gett möjlighet för barnen att pröva på till exempel ordkonst och kreativ rörelse. Samtidigt har personalen fått möjlighet inspireras och lära sig av konstpedagogen och få verktyg för att ta in mera konst i daghemsvardagen.
Under hösten har totalt har 250 barn och ca 50 vuxna från sex daghem deltagit i piloten för SKAPA konstkarusellerna. I vår kommer konstkarusellerna att nå ännu fler barn och vuxna då verksamheten sprider sig till totalt 28 daghem i de båda kommunerna. Konstformer som barnen och personalen kommer att få bekanta sig med är bland annat cirkus, bildkonst, kreativ rörelse och arkitektur.
– Vi hade en lyckad pilot under höstterminen 2024. Responsen var till stora delar positiv, för personalen var det tidvis utmanande att kasta sig in i en lekvärld. Det gläder oss att alla grupper hittade något de kan ta med sig i den dagliga verksamheten till exempel har personalen fått redskap i hur man kan stöda barnens språkinlärning genom kreativ rörelse och dans. Responsen från barnen har varit ytterst positiv, säger projektkoordinator Aino Unkila.
– I konstkarusellerna har konstpedagogerna jobbat via stadslekmodellen som vi vidareutvecklat för konstundervisning. I stadsleken bygger barnen, tillsammans med personalen på daghemmen, en stad där det kan hända vad som helst. Städerna har blivit väldigt olika då de alltid utgått från barnens fantasi och impulser och konstpedagogerna har berikat och stöttat leken med sina egna konstformer, berättar Unkila.
SKAPA Borgå-Sibbo -projektet finansieras av Svenska kulturfonden och har som mål att undersöka hur det går att göra konstundervisning mer tillgängligt och jämställt. Projektet koordineras av Borgå stads kulturtjänster och representanter från båda kommunerna sitter med i projektets styrgrupp.