Skolorna rekommenderas främja välmående
Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har genomfört en utvärdering av effekterna av exceptionella undervisningsarrangemang på jämlikhet och likabehandling i utbildningen. Resultaten av utvärderingen visar att studierna under undantagsförhållandena har upplevts som psykiskt belastande och att situationen i hög grad har påverkat elevers och studerandes ork och studiemotivation.
Bildningsnämndens svenska utbildningssektion har bekantat sig med situationen i de svenska skolorna och kunnat konstatera att situationen är den samma för de svenska eleverna och studeranden i Borgå som nationellt. Med anledning av detta har svenska utbildningstjänsterna med såväl rektorer som ledande personal inom elev- och studerandevården tagit fram rekommendationer för att jämna ut effekterna av undantagssituationen samt för att främja välmåendet samt jämlikhet och likabehandling mellan elever och studerande.
På sektionens möte på tisdag befullmäktigades svenska utbildningstjänsterna att fortsätta planeringen av läsåret 2021-22 enligt de prioriterade förslagen i rekommendationerna. Utbildningstjänsterna söker även aktivt om externa understöd för att finansiera dessa åtgärder, som innehåller satsningar på mer kuratorer och psykologer samt skolgångshandledartjänster, men också nya undervisningsgrupper för att stöda elever speciellt på de högre klasserna.
På mötet behandlades även pilotprojekt kring rektorsuppgifterna. Bob Karlsson, referensgrupps ordförande, deltog och gav en muntlig redogörelse på gruppens arbete. Sektionen konstaterade att styrgruppen uppgjort en plan på hur personalen informeras om pilotprojektet.
Den utvidgade läroplikten kommer att medföra ett ökat behov av elevhandledningstjänster och sektionen utgår från att behoven tas i beaktande i uppgörandet av budgeten för 2022.
Besluten enligt föredragning.
På frågor svarar utbildningsdirektör Rikard Lindström, tfn 0408 333 789.