Hoppa till innehåll

Staden ingår de första partnerskapsavtalen

De första partnerskapen för Borgå stad träder i kraft 1.1.2025. Inom sektorn för livskraft ingås 12 partnerskapsavtal och utöver dem åtta partnerskap för reklamplatser för idrott. Partnerskapen gäller året 2025, med undantag för partnerskap för museer och kulturarv, som söks för tre år åt gången.

Partnerskapen omfattar följande typer av partnerskap:

  • Kulturpartnerskap
  • Partnerskap för museer och kulturarv
  • Partnerskap för grundläggande konstundervisning
  • Partnerskap för idrottens reklamplatser
  • Partnerskap för evenemang och marknadsföring

Den elektroniska ansökan för partnerskap var öppen i september, med undantag för partnerskapet för evenemang och marknadsföring, som har en kontinuerlig ansökan. Genom tjänsteinnehavarbeslut valdes av de sökande 20 till fortsatta förhandlingar, där man kom överens om skyldigheter för partnern och staden samt om partnerskapets innehåll. Dessutom gick man igenom aktörernas planer för det kommande året, diskuterade mervärdet av partnerkandidatens planerade verksamhet för staden och önskemålen om samarbete med staden. Vid bedömningen av verksamhetens mervärde har man använt partnerskapskriterier, som fastställts av livskraftsnämnden.

– När det gäller kultur, museiverksamhet och kulturarv samt grundläggande konstundervisning har stadens partnerskap stor betydelse också ekonomiskt. Partnerskapen möjliggör sådant kunnande och verksamhet med hög profil som staden inte ordnar, säger fritidsdirektör Minna Särelä.

Staden ingår partnerskapsavtal med följande aktörer:

Kulturpartnerskap:

  • Albert Edelfelts stiftelse: 12 000 €
  • Ateljee Eivor ry: 10 000 €
  • Porvoo Jazz Festival ry: 35 000 €
  • Borgå Konstnärsgille rf: 15 000 €
  • Porvoon Teatteri yhdistys ry: 13 000 €
  • Pro Avanti! ry: 72 000 €

Partnerskap för museer och kulturarv:

  • Borgå museiförening rf – Porvoon museoyhdistys ry: 724 800 €

Partnerskap för grundläggande konstundervisning:

  • Borgåbygdens ungdomsförbund rf: 3500 €
  • Kulttuuriyhdistys Soittorasia ry (Teatteri Soittorasia): 21 500 €
  • Sydkustens landskapsförbund rf: 1500 €
  • Taidetehtaan Tanssikoulu Oy: 36 000 €
  • Tanssiva Porvoo Oy: 35 000 €

Partnerskapet för idrottens reklamplatser ingås med följande aktörer 2025:

  • Borgå Simmare – Porvoon uimarit
  • Porvoon Hunters
  • Athene Football Club
  • Porvoon Salibandyseura
  • Porvoon Frisbeegolfseura
  • Porvoon Taitoluistelijat
  • Borgå Akilles / handboll
  • Borgå Akilles / bandy

Till exempel inträdesbiljetter att låna från partners

De avtalen som ingås innehåller olika samarbeten med staden, till exempel lån av inträdesbiljetter från biblioteket.

– I partnerskapet för idrottens reklamplatser får föreningarna i regel reklamplatser för den tränings- eller spelplats som de använder. Föreningarna lämnar i gengäld in bland annat säsongskort som får lånas från biblioteket. En del föreningar möjliggör till exempel ett evenemang för skolelever eller en möjlighet att delta i verksamheten med låg tröskel, berättar Marjo Rantala, chef för idrottstjänster.

– Borgå museum och Avanti! kommer också att dela ut inträdesbiljetter som får lånas från biblioteket. Partnerskapsavtalet med Borgå museum omfattar i stor utsträckning museets allmänna museiuppgifter, såsom museipedagogiska tjänster och deltagande i stadens kulturfostran, skötsel av stadens samlingar och den museala vården av Runebergs hem, berättar Susann Hartman, chef för kulturtjänster.

– Avanti! firar däremot 40-årsjubileum 2025 och satsar särskilt på Suvisoittos repertoar. Avanti! utvecklar också sitt samarbete med aktörer från Borgå med målet att nå nya målgrupper och bygga kontinuitet för den internationella Suvisoitto-festivalen i Borgå. Genom partnerskap med läroanstalterna inom den grundläggande konstundervisningen möjliggörs mångsidig grundläggande konstundervisning på två språk i Borgå, konstaterar Hartman.