Stadsstyrelsen behandlar inrättande av nya tjänster
Stadsstyrelsen behandlar vid sitt möte den 9 maj förslaget om inrättande av flera ordinarie och tidsbundna tjänster vid ingången av juni. Inrättandet av tjänster hör närmast ihop med reformer på riksnivån och ändringar i lagstiftningen, såsom välfärdsområdesreformen och reformen av arbets- och näringstjänster.
– Stadens organisation har i stort sett varit densamma sedan år 2011. Inom sektorerna har det skett små förändringar men ekonomiska realiteter har lett till att ytterligare anställda och personalomplaceringar huvudsakligen har koncentrerats till lagstadgade behov, av vilka de centralaste är personaldimensioneringar inom social- och hälsovårdstjänster och småbarnspedagogiken samt rekommendationer som gäller dem, säger personaldirektör Anu Kalliosaari.
– Välfärdsområdesreformen och reformen av arbets- och näringstjänster skapar nu i kommuner ändå nya flaskhalsar för resurser och ett märkbart tryck att höja kompetensen och ha mer personal inom vissa sektorer. I några arbetsuppgifter blir behovet konkret först senare efter organisationsreformen men i en del av uppgifterna är behovet omedelbart till följd av tidsplanen för riksomfattande reformer, fortsätter Kalliosaari.
Integration, sysselsättningstjänster, beredskaps- och säkerhetsärenden
I och med att välfärdsområdet inrättas övergår personalen i stadens invandrartjänster till välfärdsområdet med undantag av en byråsekreterare men tjänster för stöd av integration ordnas fortfarande av Borgå stad. Därför föreslås det att det inrättas tjänster som integrationschef och integrationssakkunnig.
Arbets- och näringstjänster ska flyttas till kommunerna år 2024. Reformen stärker kommunernas roll i sysselsättningstjänsterna. Chef för sysselsättningsärenden och sysselsättningssakkunnig ska bereda ändringen och den nya sysselsättningstjänsteorganisationen.
Lagen om en ny modell för arbetskraftsservice trädde i kraft den 2 maj. Lagen förutsätter att klienterna kontaktas, träffas och hänvisas till tjänster allt oftare. Arbetsmängden har uppskattats fördubblas. Sysselsättningstjänsterna i sin nuvarande form har inte kunnat bemöta företagens arbetskraftsbehov och den egentliga arbetsförmedlingen har inte skett i tillräcklig utsträckning. Därför behöver det rekryteras sex jobbcoachar i tjänsteförhållande till kommunförsöket med anknytning till sysselsättning ända tills projektet slutar 31.12.2024. Uppgiftsbeskrivningen för fyra jobbcoachar betonar företagssamarbetet med titeln jobbcoach–arbetslots.
I beredskaps- och säkerhetsärenden anlitar staden i dagsläget den sakkunskap som Räddningsverket i Östra Nyland har. Rekrytering av en ny beredskaps- och säkerhetschef säkerställer att stadens organisation har kompetens i beredskaps- och säkerhetsärenden också efter att välfärdsområdet har inrättats.
Främjande av hälsa och välmående och utveckling av förvaltningen
Staden har till uppgift att främja invånarnas välfärd och hälsa också efter att välfärdsområdet har inrättats. Befattningen som välfärdskoordinator inom social- och hälsovårdssektorn blir kvar hos staden. Det föreslås att det inrättas en tjänst som välfärdschef. Välfärdschefen ska vara en arbetspar till välfärdskoordinatorn och välfärdschefens arbetsuppgifter ska innehålla främjande av kommuninvånarnas välfärd och hälsa och bl.a. koordinering av samarbetet mellan välfärdsområdet och stadens olika verksamheter.
Efter att välfärdsområdet har inrättats kommer stadens ekonomiska resurser att minska. På grund av detta är det nödvändigt att centralisera och omorganisera stadens förvaltnings-, sakkunnig- och stöduppgifter. Den nya förvaltningschefen ska ha till uppgift att utveckla förvaltningsprocesser och att garantera kvaliteten på sakkunnig- och stöduppgifter. Förvaltningschefen ska vara den närmaste chefen för den centraliserade förvaltnings- och sakkunnigpersonalen.
I och med att nya tjänster inrättas ska befattningen som kommunikationsdirektör som nu har arbetsavtalsförhållande omvandlas till ett tjänsteförhållande.
– I början placeras de nya tjänsterna i koncernförvaltningen. Den närmare placeringsplatsen blir klar när beslut om organisationsreformen fattas. När beredningen av stadsstrategin och organisationsreformen avancerar kan nya befattningar i arbetsavtalsförhållande inrättas enligt förvaltningsstadgan. Dessa befattningar ska inrättas i personalplanen som godkänns i samband med budgeten för år 2023, berättar Anu Kalliosaari.
Lönekostnaderna för de nya ordinarie tjänsterna är år 2022 totalt cirka 220 000 euro och efter detta cirka 570 000 euro per år. Kostnaderna kan delvis finansieras genom utnyttjande av blivande pensionsavgångar men huvudsakligen ökar lönekostnaderna anslagsbehovet. Lönekostnaderna för tidsbundna tjänster uppstår av kommunförsöket med anknytning till sysselsättning och är år 2022 cirka 110 000 euro och efter detta cirka 290 000 euro per år.