Stadsstyrelsens beslut 12.8.2024
Långfristigt lån, Affärsverket Borgå vatten
Stadsstyrelsen beslutade enhälligt bevilja Affärsverket Borgå vatten ett långfristigt lån på 2 350 000 euro.
I budgeten för år 2024 har staden berett sig på att Affärsverket Borgå vattens investeringar delvis finansieras med ett långfristigt lån som staden ger. Skulden amorteras årligen och staden tar ut en ränta enligt sin garanti- och utlåningspolicy. Lånetiden är 20 år och lånet amorteras med jämna rater två gånger om året. Låneräntan binds för ett år i taget till genomsnittsräntan i stadens låneportfölj vid tidpunkten för bokslutet höjd med en marginal på 0,2 procent.
Servicenätet
Stadsstyrelsen beslutade enhälligt att planeringen av servicenätet fortsätter genom beredningen av fyra olika scenarier: 3 scenarier som nämnden för tillväxt och lärande behandlade och 1 nytt scenario som skapas med hjälp av artificiell intelligens. Det slutgiltiga servicenätsbeslutet fattas på basis av scenarierna i november i samband med godkännandet av budgeten för 2025, efter behandling i nämnder och v sektioner. I den fortsatta beredningen beaktar stadsstyrelsen det enhälliga utlåtandet av nämnden för växande och lärande:
”Nämnden för tillväxt och lärande anser att det är viktigt att de scenarier som används som grund för det fortsatta arbetet är flexibla och att man utifrån dessa också kan hitta kreativa och nya lösningar. Grunden är tre scenarier, men när man arbetar med dem kan det uppstå ett scenario som kombinerar dessa på olika sätt. Det är inte bara viktigt att minska utan också att lyfta fram optimeringen. Det är också nödvändigt att i hög grad beakta att man vid beslutsfattandet granskar hur elevprognoserna har förverkligats och dimensionerar åtgärderna därefter.
När man bygger scenarier är det viktigt att låsa upp nyckeltal och se till att siffrorna är korrekta och transparenta. Olika byggnader har olika finansieringsmodeller och alla måste vara medvetna om detta. Alla måste kunna lita på att processen är neutral och att man utifrån den gör scenariomodeller och senare beslut. Scenarierna måste ta hänsyn till alla fem fastställda principer.
I beskrivningen av nuläget i servicenätet har man redogjort för redan fattade beslut och så att säga objekten i röret. Dessa beslut ska man inte gå tillbaka till i scenarierna utan de ska genomföras i enlighet med stadens program för ekonomisk effektivitet och balans.
I scenarierna ska undervisningens kvalitet och de pedagogiska och sociala perspektiven vara starkt med, beslut som ligger i elevens intresse baserar sig på en helhet där man ser på såväl pedagogiska, sociala som ekonomiska perspektiv och alla dessa ska vara med i scenariomodellerna. Kriterierna preciseras senare och nämnden anser att den ska ha rätt att uttala sig också om kriterierna i arbetets följande fas.”
Under behandlingen av ärendet gjorde Johan Söderberg ett ändringsförslag. Förslaget förföll i brist på understöd.
I slutet av 2023 påbörjade Borgå stad en utredning av småbarnspedagogikens och grundläggande utbildningens servicenät. Målet är att utvärdera och identifiera förändringar i servicebehoven i ett tidigare skede än förut och reagera proaktivt på behoven. Beredningen av servicenätet följer stadsfullmäktiges beslut om budget, balanseringsprogrammet för ekonomi och produktivitet samt investeringar. Kartläggningen av nuläget för skol- och daghemsnätet i Borgå blev klar i slutet av maj. I kartläggningen har sammanställts uppgifter om bland annat nuvarande tjänster, antal användare, ekonomi och byggnader. Kartläggningen fungerar som grund för utarbetandet av den egentliga planen för servicenätet. Kartläggningen behandlades och noterades för kännedom på stadsstyrelsens möte den 17 juni. Nu pågår planeringsskedet för servicenätet där möjliga utvecklingsscenarier utreds.
Det pågående konkurrensutsatta projektet (Boost Brothers) omfattar tre scenarier. En fjärde scenario görs separat och där utnyttjar man artificiell intelligens. Dessutom kan beslutsfattarna på olika nivåer, inom nämnden, stadsstyrelsen, stadsfullmäktige, framföra sina egna åsikter om de föreslagna scenarierna. Innehållet i scenarierna kan kombineras, ökas eller minskas, och separata beslut om genomförandet fattas om dem i november i samband med att budgeten godkänns.
Definitionerna av scenarierna som förberedande grund är följande:
Scenario 0: jämlikhet i verksamheten
- I detta scenario görs inga nedskärningar i servicenätet, de nuvarande lokalerna underhålls och vid behov görs funktionella förbättringar t.ex. i fråga om motionslokalerna. De tillfälliga lokalerna slopas. I lokalerna finns också bildningscentraler och tvåspråkiga lösningar samt andra multifunktionella lösningar.
- Med åtgärderna i scenariot kommer staden sannolikt inte att uppnå de ekonomiska målen, eftersom ett större antal objekt ökar reparations-, underhålls- och driftskostnaderna mer än i andra scenarier.
Scenario 1: jämlikhet i verksamheten och måttfull effektivering av verksamheten
- I scenariot görs vissa nedskärningar i servicenätet. Till exempel kan verksamheten vid en äldre eller mindre enhet överföras till en annan enhet. Vid behov görs utvidgningsinvesteringar. Lokaler som finns kvar i servicenätet upprätthålls. De tillfälliga lokalerna slopas. I lokalerna finns också bildningscentraler och tvåspråkiga lösningar samt andra multifunktionella lösningar.
- Åtgärderna enligt scenariot möjliggör ett något effektivare servicenät ekonomiskt, då antalet objekt i servicenätet är färre. Detta scenario ger bättre möjligheter att prioritera personalkostnader och andra finansiella mål mer än intern hyra jämfört med scenario 0.
Scenario 2: jämlikhet i verksamheten och en mer omfattande effektivering av verksamheten
- I scenariot görs mer omfattande nedskärningar i servicenätet. Till exempel kan enheter kombineras i befintliga eller nya byggnad. Antalet enheter i servicenätet är mindre och enheterna större än i scenario 1. Vid behov görs utvidgnings- eller nybyggnadsinvesteringar. Lokaler som finns kvar i servicenätet upprätthålls. De tillfälliga lokalerna slopas. Kan innefatta kreativa multifunktionella lösningar. Målet är en mer enhetlig enhetsstorlek och jämlik gruppstorlek.
- Åtgärderna enligt scenariot möjliggör ett klart effektivare servicenät ekonomiskt, då antalet objekt i servicenätet är ännu färre. Detta scenario ger bättre möjligheter att prioritera personalkostnader och andra finansiella mål mer än intern hyra jämfört med scenario 0. Undervisningsresurserna fördelas jämnare mellan grupperna tack vare starkare enhetlighet.
En fjärde scenario görs separat och där utnyttjar man artificiell intelligens.
Scenarierna är ännu i planeringsskedet och deras närmare innehåll och kostnadsberäkningar kommer att bli färdiga före utgången av september.
Övriga ärenden
I de övriga ärendena beslutade stadsstyrelsen enligt beslutsförslagen.