Hoppa till innehåll

Stadsstyrelsens beslut 9.9.2024

Porvoon kehäsymboli.

Detaljplan och ändring av detaljplan, stadsdel 33, Haikobranten II, DP 550

Stadsstyrelsen beslutade enhälligt föreslå stadsfullmäktige att detaljplanen och detaljplaneändringen 550 Haikobranten II i stadsdelen 33 godkänns. Nina Uski deltog inte i behandlingen av ärendet.

Förslag om att ansluta sig till den nationella green deal för cirkulär ekonomi

Stadsstyrelsen beslutade att Borgå stad ska ansluta sig till nationell green deal för cirkulär ekonomi. Kevin Servin föreslog att Borgå stad inte anslutar sig till nationell green deal för cirkulär ekonomi. Förslaget förföll i brist på understöd.

Green deal för cirkulär ekonomi har blivit en frivillig förbindelse där medverkande parter förbinder sig att minska bruket av naturresurser och ställa upp effektfulla mål och vidta åtgärder som främjar koldioxidsnål cirkulär ekonomi. Green deal för cirkulär ekonomi består av fem förändringsområden som delas vidare in i åtgärdsområden. Som förändringsområden identifierades resurssmart byggd miljö, industri som baserar sig på cirkulär ekonomi, hållbar konsumtion och delningsekonomi, ett materialeffektivt energisystem samt ett regenerativt livsmedelssystem. Den som förbinder sig till green deal ska välja sina egna åtgärder på minst två åtgärdsområden.

Borgå stad har identifierat följande åtgärder på förändringsområdet för byggd miljö i green deal för cirkulär ekonomi:

  • Åtgärd 1: Stadens mål är att betydligt öka den faktiska användningsgraden för sina egna byggnader och lokaler, med 25 procent fram till år 2035. En ökning av användningsgraden eftersträvas i synnerhet genom att öka användningen av lokaler utanför den normala användningstiden men också genom att ytterligare effektivera användningen av kontorslokaler under de närmaste åren. Användningen och mängden av byggnader och lokaler utvecklas enligt den tidigare beslutade modellen för portföljsättningen. I åtgärderna betonas identifieringen av utrymmen som lämpar sig för gemensamt bruk, förenhetligandet och automatiseringen av de praktiska processerna för lokalernas förvaltning samt fastställandet och mätningen av lokalernas faktiska användningsgrad.
  • Åtgärd 2: Stadens andra mål är att avsevärt öka koldioxidhandavtrycket i hanteringen av jordmassorna genom en granskning av alternativen för genomförande av planläggningsobjekten. Staden förbinder sig till att utreda uppgifterna på utgångsnivån före 2027 och samtidigt ställa upp ett numeriskt mål som beskriver förbindelsen. I åtgärderna för hantering av jordmassor betonas planläggning, planering och genomförande samt ett omfattande samarbete också över kommungränserna för att främja en koordinerad hantering av schaktmassor.

Miljöministeriet har utgående från utvärderingsgruppens rekommendationer godkänt ovan nämnda åtgärder som en del av nationell green deal för cirkulär ekonomi. Staden är på väg mot en green deal bland de första städerna i Finland och har alltså återigen visat sig vara en föregångare i klimat- och miljöfrågor

Årsklocka för den ekonomiska planeringen och uppföljningen 2024

Stadsstyrelsen beslutade enhälligt godkänna den uppdaterade årsklockan för år 2024.

Ramavtalet Bilar och tjänster 2025 – 2027 (2029) – Hansel Ab

Stadsstyrelsen beslutade enhälligt att Borgå stad ansluter sig till följande delområden av Hansel Ab:s konkurrensutsättning Bilar med tjänster 2025-2027 (2029):

  1. Kompakta stadsbilar
  2. Stadsbilar
  3. Små mellanklassbilar
  4. Stora mellanklassbilar
  5. Stora personbilar
  6. Familjebilar
  7. Minibussar
  8. Små paketbilar
  9. Medelstora paketbilar
  10. Stora paketbilar
  11. Pick-up bilar
  12. Små SUV och små terrängbilar
  13. Medelstora SUV och medelstora terrängbilar

och till avtal som ingås på basis av konkurrensutsättningen för avtalsperioden 1.2.2025 – 31.1.2027 och för eventuell optionsperiod 1.2.2027 – 31.1.2029.

Upphandlingens värde under avtalsperioden har uppskattats till 1 700 000 euro (moms 0%).

Fördelar med att gå med i den gemensamma upphandlingen

  • konkurrenskraftiga priser
  • en omfattande avtalsmodell som vi kan bekanta oss med innan upphandling.
  • till vårt förfogande får vi en lättanvänd kanal, ”Ajoneuvopalvelu”, där vi kan bekanta oss med och skaffa avtalsbilar genom konkurrensutsättningen inom ramavtalet
  • möjlighet att vid upphandlingar utnyttja kontraktsleverantörer som konkurrensutsatts och vars tillförlitlighet, leveransförmåga och lämplighet har kontrollerats. Ramavtalen som ingås med leverantörer administreras av Hansel under hela avtalsperioden.

Övriga ärenden

I de övriga ärendena beslutade stadsstyrelsen enligt beslutsförslagen.