Hoppa till innehåll

Svenskspråkiga utbildningssektionens möte 25.2.2025

Utbildningsstyrelsen har uppdaterat delarna om stöd för lärande i grunderna för förskoleundervisningens läroplan och grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen. På lokal nivå har svenskspråkiga utbildningssektionen tidigare konstaterat att svenskspråkiga grundläggande utbildningen i Borgå har ett behov av mer undervisning som ges av speciallärare eller specialklasslärare för att möta de nya kraven om både grupp- och elevspecifikt stöd.

Orsaken till reformen är å ena sidan elevernas ökade stödbehov och de försämrade inlärningsresultaten och å andra sidan att den nuvarande stödpraxisen upplevts som oklar. Planeringen av stödet och beslutsfattandet grundar sig i fortsättningen på konkreta stödformer och stödåtgärder, inte på administrativa stödnivåer. Betydelsen av samarbete mellan lärarna betonas i genomförandet av stödet. Även om huvudvikten i reformen ligger på gruppspecifika stödformer, stärks också undervisningens kvalitet och undervisningsgruppernas arbetsro, genom att öka smågruppsundervisningen.

Efter tisdagens möte fortsätter planeringen av läsåret 2025–26 med de av sektionen godkända riktlinjerna, som även tar i beaktande programmet för effektivisering och balansering av ekonomin. Därmed planeras vidare med ett utökat antal timmar för undervisning som ges av speciallärare eller specialklasslärare, en resurs för övrig undervisning som är lägre än detta läsår och handledarbehov som är högst på samma nivå som detta läsår. På så vis kommer svenskspråkiga grundläggande utbildningen att kunna möta kraven om stöd för lärande och skolgång, utan att utöka kostnaderna.