Svenskspråkiga utbildningssektionens möte 29.1.2025
Utbildningsstyrelsen har arbetat med att uppdatera delarna om stöd för lärande i grunderna för förskoleundervisningens läroplan och grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen. På lokal nivå har arbetet framskridit och sektionen kunde på onsdagens möte konstatera att svenskspråkiga grundläggande utbildningen ser ut att ha ett behov av mer specialundervisning för att möta de nya kraven om speciellt elevspecifikt stöd. Planeringen av läsåret 2025-26 fortsätter nu med de av sektionen godkända riktlinjerna, som också skall ta i beaktande programmet för effektivisering och balansering av ekonomin.
Sektionen beslöt även att en utredning om hur svenskspråkiga grundläggande utbildningen bäst kan bemöta de krav de nya lagen ställer skall göras under våren 2025. Detta för att få fakta och alternativ om såväl elevbehov som behovet och ordnandet av specialklasser och smågrupper. Sektionen är medveten om att det utvecklingsarbete som görs på grund av den reviderade lagen, har som mål att leda till en ökad resurs för specialundervisningen i enlighet med lagens anda och de utökade statsandelarna, vilket även påverkar personalplanen och rekryteringsbehoven.
Syftet med en krisplan är att säkerställa skolans beredskap att effektivt möta och hantera olika krissituationer. Kriser kan vara oväntade händelser som hotar enhetens verksamhet, rykte eller säkerhet. Dessa kan innefatta till exempel naturkatastrofer, olyckor, våldsamma handlingar eller tekniska störningar. Med kriser i skolor avses i planen bland annat att en elev eller en arbetstagare dör, självmord, en allvarlig olycka, våld eller risk för fysisk skada.
Staden har utarbetat anvisningar för olycks- och krissituationer, som övas och vid behov uppdateras och skolorna har utarbetat sina egna krisplaner på basis av anvisningarna. Den av sektionen behandlade uppdateringen och förtydligandet syftar till att säkerställa tydliga och gemensamma riktlinjer för alla skolor.