Turismsommaren i Borgå ger också nya aktiviteter
Marknadsföringen av inhemsk turism denna sommar framhäver sköna stunder i Borgå. Det omfattande utbudet för turismen i Borgå framhävs på många kanaler, såsom i radiokampanjer, reklamytor utomhus i Helsingfors centrum respektive flygstation samt på olika digitala kanaler. Borgå deltar också i den nationella kampanjen 100 skäl, som främjar inhemsk turism. Marknadsföringen har fokus på att förlänga vistelser i stället för att locka till dagsturister till Borgå, i syfte att få turisterna att övernatta i Borgå.
Möjligheterna till aktiviteter, såsom cykelturism, marknadsförs till turisterna utöver Gamla Borgå, restauranger, kaféer och shopping. Löparen Sara Kuivisto, som bor i Borgå, ger tips på aktiva semestrar i Borgå, medan hon i egenskap av influencer samarbetar i marknadsföringen.
– Det är verkligen fint att vi åter får njuta av ett storskaligt utbud av kultur och evenemang under den inhemska turistsäsongen. Förväntningarna kring turismen i hemlandet och närområdena är höga också i år, säger Sari Myllynen, Borgå stads turism- och marknadsföringschef.
– Turistbranschen har under de senaste två åren utsatts för flera utmaningar under verkningarna av pandemin, bristen på arbetskraft och nu konsekvenserna av kriget i Ukraina, såsom dyrare bränsle. Den inhemska turismen är av oerhörd betydelse för företagen, eftersom antalet internationella turister ännu varken återhämtar sig eller är på väg tillbaka till nivån innan pandemin, fortsätter Myllynen.
Finländarna är intresserade av evenemang och upplevelser i städer
En enkätundersökning* som kampanjen 100 skäl att turista i Finland och Suoma ry har låtit utföra visar att 65 procent av finländarna turistar i Finland i sommar, fastän begränsningarna kring resor utomlands har lättat. Villigheten att resa i hemlandet har hållits kvar på en hög nivå, och rentav ökat med två procentenheter sedan året innan. Åldersgruppen 25 till 34 år visar den största resevilligheten (71 procent).
Även denna sommar förväntar fler än en tredjedel av finländarna sig mest att den inhemska turismen ger natur och vackra landskap. Bland annat utflykter i närområden samt evenemang och upplevelser i städer lockar turister i hemlandet. Dragplåster under sommarens evenemang i Borgå är bland annat festivalen Porvoo soi (Borgå klingar), matevenemanget SMAKU och det nya evenemanget Konstfabriken Food Talks. Man kan även bekanta sig med Borgå under de konstturnéer på västra åstranden och guidade turer i Gamla Borgå som ordnas av Borgå turistguider och Borgå stad.
Havsdestinationen Hammars
Marknadsföringen för sommaren framhäver även omtyckta Hammars turismservice, som är känd för Borgåborna. Evenemangen på Hammarsstranden, guidade kajakutflykter i Hammarsbubblan, Loppiskaféet Hänga och Hammars jetuthyrning ger nya maritima synvinklar på staden för mången som redan tidigare bekantat sig med Borgå. Man tar sig behändigt till Hammars med stadscykel från stadens centrum, längs strandstråket medan man njuter av miljölandskapet med natur och kultur i Borgå nationalstadspark. Läs mer om tjänsterna på https://www.visitporvoo.fi/sv/sevardheter/skargarden/hammars/.
– När vistelsen förlängs har turisterna även mer tid över för andra platser utöver Gamla Borgå. Turisterna är allt mer intresserade av även mindre resmål, vid sidan av de mer traditionella. I och med, och för detta bör vi ta hänsyn till hållbar turism och hur man på såväl bekanta och populära resmål som mindre och nyare platser observerar turismens konsekvenser, berättar Myllynen.
Mobilt spel Borgåäventyr för Hautalehtofans
Tv-serien Hautalehto, som bygger på Christian Rönnbackas deckare: Kylmä syli (Kalla famnen) publicerades som en streamingtjänst i C More i december 2021. Hautalehto har i C More brutit tittarrekord och blivit den mest tittade originalserien i C More. År 2021 såldes det cirka 100 000 Hautalehtodeckare.
Sommaren 2022 publicerar Join Story Oy ett mobilt spel med Hautalehto. Spelet kombinerar händelserna i deckaren och tv-serien med en för tittarna bekant miljö, dvs. Borgå. Spelapplikationen för spelaren genom Borgå och i spelet kan spelaren bistå polisen i att lösa ett brott. Under spelet rör sig spelaren i Borgålandskap, kända från tv-serien, gör sig bekant med staden och löser en gåta med Hautalehtotema.
– Idén till ett Hautalehtospel med action i Borgå har i åratal ruvat i huvudet på mig, därför att jag ville utvidga erfarenheterna ur tv- och bokserien och ställa fram dem för turisterna att uppleva i Borgå, säger författaren Christian Rönnbacka.
– Äventyrsspelet för spelaren genom händelseplatser kända ur tv-serien. Detta sker utan tidspress och då får spelaren en god allmän överblick av Borgå och kan under spelet stifta bekantskap med lokala tjänster, fortsätter Rönnbacka.
Ett avtal på 15 000 euro mellan Borgå stad och Join Story Oy gör att Borgå är en huvudpartner i samarbetet.
*Datainsamlingen, beställd av Suoma ry, för enkäten om 100 skäl att turista i Finland verkställdes 9–21.4.2021 online i M3 Panelen som upprätthålls av Bilendi Oy. Målgruppen för undersökningen består av personer i åldern 18 till 75 år, och 1 000 finländare besvarade enkäten. Samplingarna kvoterades representativt nationellt visavi kön, ålder och bostadsområde.