Utredningen för att utveckla Gamla Borgås dragningskraft med tanke på turismen är färdig
Utredningen om fastställandet av Gamla Borgås varumärkesvärde och möjligheterna att utveckla turismen har blivit färdig. Utredningen har gjorts på uppdrag av Borgå stad tillsammans med Köpmannaföreningen i gamla Borgå och Gamla Borgå invånarförening.
I utredningen granskades perspektivet för invånarna och företagarna i Gamla Borgå på utvecklingen av området och utnyttjandet av varumärkesvärdet. I de gemensamma verkstäderna skapades en samfälld vision om Gamla Borgås framtid som turistmål. Målet är att bevara områdets dragningskraft och samtidigt beakta såväl invånarnas som företagarnas behov.
Gamla Borgå är en betydande orsak för turister att anlända till Borgå
Gamla Borgå är Borgås viktigaste turistmål och dess varumärkesvärde uppskattas vara 755 miljoner euro. Detta värde baserar sig på en turisminkomstanalys som gjordes 2023, där Borgås inkomster från turismen var cirka 78 miljoner euro. Dessutom genomfördes en turistenkät sommaren 2024, där nästan 58 procent av respondenterna lyfte fram Gamla Borgå som den viktigaste orsaken till besök.
Vid fastställandet av varumärkesvärdet har man använt den internationellt erkända Economic Value Added (EVA)-beräkningsmodellen för Brand Finance-metoden.
I den turistenkäten som genomfördes sommaren 2024 och som besvarades av över 400 personer var besökarna i huvudsak mycket nöjda med utbudet i Gamla Borgå.
Särskilt miljön, kundservicen och stämningen i området fick beröm. Besökarna önskade bland annat att stämningen i området skulle bevaras, att Gamla Borgå skulle vara bilfri och att det skulle finnas fler bänkar tillgängliga. I enkäten bedömdes också potentialen att hitta nya kundgrupper som kan säkerställa efterfrågan på tjänster i framtiden och i synnerhet utanför säsongstiderna.
Turistbranschen belönade Gamla Borgå som årets inhemska besöksmål
Turistföreningen i Finland belönade Gamla Borgå som det inhemska besöksmål och sevärdhet för 2024 i början av november.
– Gamla Borgå med sina strandbodar är ett av de mest fotade nationallandskapen i Finland. Det är alltid populärt bland turisterna som upplever oförglömliga och stämningsfulla stunder året runt. Man kommer från olika håll i världen att besöka Gamla Borgå och titta på färgglada trähus och smala gränder – och det är inget under, Gamla Borgå är unikt, konstateras bland annat motiveringarna till priset.
Åtgärdsförslag för att utveckla dragningskraft
I utredningen presenteras flera konkreta åtgärdsförslag för att utveckla Gamla Borgås dragningskraft. Förslagen gäller bland annat förbättring av infrastrukturen, paketering av turistprodukter samt utveckling av kommunikation och marknadsföring. Särskild uppmärksamhet fästes vid hållbar turism för att bevara områdets historiska och kulturella betydelse för kommande generationer.
– Gamla Borgå är förutom ett betydande turistmål också en levande stadsdel med cirka 600 invånare, vars bevarande och utveckling kräver kontinuerligt samarbete mellan olika aktörer. Utredningen erbjuder Borgå stad och områdets aktörer information som gör det möjligt att bygga hållbara och livskraftiga lösningar för att utveckla Gamla Borgå i framtiden, konstaterar Sari Myllynen, chef för turismutveckling i Borgå stad.
– Vi är glada att utredningen har gjorts. Gamla Borgås varumärkesvärde är betydande och vi hoppas att denna information främjar åtgärder som stöder upprätthållandet av området och bevarandet av dess värde. Vi tackar hela arbetsgruppen för ett gott samarbete, konstaterar Anton Frankenhaueser, ordförande för Föreningen invånarna i Gamla Borgå.
– Företagen i Gamla Borgå ökar Borgå gamla stans och centrums dragningskraft, och det är viktigt att företagens verksamhet hålls livskraftig och lönsam året runt. Jag hoppas att utredningen inspirerar olika aktörer att tillsammans utveckla turismen till Borgå, utan att glömma lokalbefolkningen. Tillsammans kan vi förverkliga visionen, säger Päivi Dietrich, ordförande för Köpmannaföreningen i gamla Borgå.
Utredningen utarbetades av FCG Finnish Consulting Group Oy i samarbete med Imagian Oy, som ansvarade för uppgifter som hänförde sig till varumärkesvärdet. I utredningen deltog också Salmi Platform Oy, som var ansvarig för besökarenkäten.