Hoppa till innehåll

Vårdnadshavarna är nöjda med eftis – Borgå en föregångare inom jubilerande eftermiddagsverksamhet

Eftermiddagsverksamheten för de yngsta skolbarnen i Borgå är populär och grupperna är nästan fullsatta. Vårdnadshavarna är nöjda med eftisverksamheten som nu dessutom lyfts fram i en nationell kampanj. 

 Sydkustens landskapsförbunds kampanj för morgon- och eftermiddagsverksamheten i Finland ordnas eftersom lagen om verksamheten firar 20-årsjubileum i år. Detta läsår lyfter man månatligen fram verksamheten i samarbete med olika aktörer och nu är det Borgås tur.  

– I Borgå är vi dessutom föregångare eftersom eftisverksamheten drog i gång här redan 1998. Sedan dess har intresset stadigt vuxit och idag erbjuder vi eftermiddagsverksamhet i 17 skolor, berättar Anne Lindholm, koordinator för morgon- och eftermiddagsverksamhet.  

Sedan 2004 får kommunerna statsandelar för att ordna eftermiddagsverksamhet för första- och andraklassare samt för äldre elever som fått beslut om särskilt stöd. I Borgå koordineras verksamheten av staden medan själva arrangemangen sköts av sex olika föreningar och privata företagare. Staden erbjuder lokaler och understöder verksamheten med lönebidrag.  

Intresset för och behovet av eftis växer 

De två senaste läsår har Borgå fått något fler ansökningar än tidigare. Detta läsår deltar 650 elever i verksamheten vilket innebär att cirka 65 procent av alla elever i första och andra klass går på eftis. Barnen har inte subjektiv rätt till eftis men hittills har man kunnat bevilja plats till så gott som alla intresserade.  

– Behovet har ökat lite grann under de senaste år och det är svårt att säga exakt vad det beror på. Men vårdnadshavarna arbetar och då behöver de yngsta skolbarnen sysselsättning. Eftis är också attraktivt bland barnen och har ett gott rykte, tillägger Lindholm.  

Enligt nöjdhetsenkäten från början av 2024 trivs Borgåbarnen på eftis och de känner sig trygga i verksamheten. Vårdnadshavarna svarade på enkäten tillsammans med sina barn. De uppskattade att barnen får påverka det mångsidiga innehållet och att barnen också ges möjlighet till läxläsning i eftis.  

– Det viktigaste resultatet var att alla berättade att de har kompisar på eftis och att de vet vilka vuxna de kan få hjälp och stöd av. Leken är ändå den mest centrala delen av eftis mångsidiga verksamhet. Vi arbetar enligt nationella grunder och följer stadens läroplan som nämnden för växande och lärande fastställt, tillägger Lindholm.  

Inspirera till läsning och utveckla läskunnigheten  

Från stadens sida lägger man också speciell vikt vid motion och rörelse och anordningen av gemensamma lugna lässtunder med barnen. Exempelvis på eftis vid Kvarnbackens skola har man funderat på olika metoder för att få barnen intresserade av sagostunderna och mer motiverade att läsa böcker.  

– Böckerna ska vara åldersanpassade men ändå spännande och barnen lockas att sitta kvar. Vi har en väldigt duktig personal som utvecklar verksamheten. Dessutom har vi två ambulerande eftisledare som stöder grupperna där det behövs, säger Lindholm.  

Nöjdhetsenkäten besvarades av 17 procent av vårdnadshavarna.  

Eftermiddagsverksamhet ordnas varje dag efter skoldagens slut fram till klockan 17. I Borgå ordnas även kortvariga eftermiddagsklubbar och hobbyverksamhet inom Borgåmodellen för hobbyverksamhet.