Alina, musiikkiluokan opettaja
Oppilaiden aito kohtaaminen ja turvallisen ja rauhallisen kouluarjen takaaminen ovat tärkeimpiä jokapäiväisiä tehtäviäni. Lämminhenkinen työyhteisö, selkeä johto ja kannustava ilmapiiri ovat työpaikkani valttikortteja.
Valmistuin vuonna 2007 Oulun yliopistosta musiikin aineenopettajaksi ja opiskelin saman tien myös alakoulun luokanopettajan pätevyyden. Suurimman osan 15-vuotisesta työurastani olenkin työskennellyt luokanopettajana alakoulussa ja höystänyt opetustani reilusti musiikilla.
Elämän polku toi perheeni Porvooseen pari vuotta sitten ja siitä lähtien olen työskennellyt Keskuskoulussa musiikkiluokanopettajana. Musiikkiluokan opettajana kaikki palaset loksahtivat kivasti paikoilleen, kun saan toteuttaa itseäni sekä luokanopettajana, että musiikin opettajana.
Päätyöni on opettaminen ja kasvattaminen. Oppilaiden aito kohtaaminen ja turvallisen ja rauhallisen kouluarjen takaaminen ovat tärkeimpiä jokapäiväisiä tehtäviäni.
Työpäiväni ovat hyvin vaihtelevia, vaikka itse opetustyössä rutiinit ovatkin tärkeä osa päivän kulkua. Työhöni kuuluu oppituntien suunnittelun ja pitämisen lisäksi oppilasasioiden hoitaminen, oppilaiden taitojen jatkuva arviointi, oppilastöiden, läksyjen ja kokeiden tarkistus, välituntien valvontaa, tukitoimien toteuttaminen erityisopettajan kanssa, pedagogisten asiakirjojen täyttäminen, vanhempainiltojen järjestäminen, kasvunkeskustelujen pitäminen ja yhteistyö vanhempien kanssa.
Lisäksi viikoittain on kokouksia, joissa suunnittelemme asioita koulutasolla, vuosiluokkatasolla ja musiikkiluokkatasolla. Työhöni kuuluu myös mm. av-esitystekniikan hoito, soittimien huolto, juhlien järjestäminen, musiikkiesitysten ja konserttien suunnitteleminen ja toteuttaminen muiden musiikkiluokkien opettajien kanssa.
Lasten kanssa päivän aikana yleensä tulee myös monenlaisia yllättäviä tilanteita, joihin täytyy reagoida nopeasti, eikä niihin voi oikein valmistautua etukäteen.
Musiikki ja piano kuuluvat vahvasti työkaluina jokapäiväiseen työhöni. Musiikin ja laulujen avulla luokassa opitaan niin tunnesanastoa, historiaa kuin myös vaikka konjunktioita. Se auttaa myös luokan hyvän ilmapiirin luomiseen, tunteiden käsittelyyn ja toimii myös pienenä hengähdystaukona esim. matikan tunneilla.
Luokallani on tällä hetkellä 21 huipputyyppiä, jotka pitävät huolta siitä, että jokainen päivä on erilainen. Lisäksi työskentelen muiden opettajien, musiikinopettajien ja erityisopettajan kanssa. Teen tärkeää yhteistyötä myös koulunkäyntiohjaajien, terveydenhoitajan, koulupsykologin, kuraattorin ja kouluvalmentajan kanssa.
Toivon, että osaan opettajana luoda jokaiseen opettamaani luokkaan turvallisen ja positiivisen ilmapiirin. Pidän tärkeänä sitä, että jokaiselle lapselle on aikaa ja jokainen tulee kuulluksi ja nähdyksi omana itsenään ja oppii tiedostamaan omia vahvuuksiaan, joiden varaan tukeutua, kun vastaan tulee hankalia vaiheita.
Haluaisin istuttaa jokaiseen lapseen pienen taidesiemenen erityisesti musiikin muodossa. Ehkäpä omalla työpanoksellani pystyisin myös vaikuttamaan taideaineiden ja musiikin arvostukseen.
Haluan kehittää musiikkipedagogiikkaani sekä omassa luokassa, myös muiden musiikkiopettajien kanssa tiimityönä Porvoon musiikkiluokkien eteen, jotta toiminta pysyy jatkossa elävänä, näkyvänä ja kuuluvana Porvoon kaupungissa.
Hienoja tähtihetkiä koen ihan päivittäin, esimerkiksi, kun alun vaikeuksien jälkeen lapsi ymmärtää yhtäkkiä jonkun asian tai kun huomaan musiikin voiman tepsivän levottoman lapsen rauhoittamiseen, tai kun oppimisen ilo on käsinkosketeltavaa ja luokan valtaa mahtavan positiivinen yhdessä tekemisen meininki.
Iloa jokaiseen päivään tuo myös työyhteisö ja tärkeät kollegat, joiden kanssa saa jakaa niin ilot kuin murheetkin. Huumori auttaa moneen asiaan.
Vaikka arkikin on juhlaa, niin kyllä vuoden juhlat ja konsertit ovat yleensä upeita tähtihetkiä, joita muistaa vuosia jälkikäteenkin. Kun lapset ovat valmistaneet yhdessä jonkun esityksen ja loistavat lavalla, ei opettajan ylpeyden ja ilon tunteilla ole rajaa.
Keskuskouluun on ollut helppo pari vuotta sitten sujahtaa. Pidän siitä, että työpaikalla kannustetaan rohkeasti kehittymään, mutta vaalitaan myös perinteitä.
Lämminhenkinen työyhteisö, selkeä johto ja kannustava ilmapiiri ovat työpaikkani valttikortteja.