Siirry sisältöön

Pidän työstäni, nuorten kautta olen pikkuisen kiinni nykyajan ajankohtaisissa asioissa. Koen olevani etuoikeutettu, kun saan tehdä työtä taiteen ja nuorten parissa.

Haaveilin jo ihan pienenä kuvataideopen työstä. Aikuisena haave toteutui pienten mutkien kautta. Valmistuin ensin taidemaalariksi ja opiskelin graafista suunnittelua ennen kuvataideopettajan opintoja. Oli upeaa valmistua haaveammattiin ja päästä peruskouluun töihin.

Olen kuvataiteen lehtori ja apulaisjohtaja Albert Edelfeltin yhtenäiskoulussa. Työhöni kuuluu kuvataiteen opetusta, tuntien suunnittelua, sijaisten järjestelyä yhdessä toisen apulaisjohtajan kanssa. Johtoryhmän jäsenenä teen aktiivisesti koulun kehittämistyötä ja olen yhteyshenkilönä vanhempainyhdistyksen ja koulun välillä. Toimin myös toisena tukioppilasohjaajana.

Kuvataiteen tunnit ovat täynnä hyviä kohtaamisia ja taiteen äärelle pysähtymistä. Se on juuri sitä mitä työssäni haluan saada aikaan. Toisinaan mietin, miksi nuorten mielenterveyden tuki on niin vaihtelevaa ja jää paljon koulujen harteille. En usko yksittäisen opettajan pystyvän tähän paljonkaan vaikuttamaan, mutta minusta olisi hienoa, että kaupungit aidosti panostaisivat perheiden tukemiseen, matalan kynnyksen tukipalveluihin ja nuorten mielenterveyttä ja arkista aherrusta ja arkea pitkäjänteisesti tukeviin rakenteisiin.

Kyllä se aina tuntuu tosi hyvältä, kun kuvataide nimetään lempioppiaineeksi. Iloitsen myös aidosti ihan tavallisista kuviksen tunneista. Kun huomaan oppilaiden oppineen ja löytäneen kuvataiteesta itselleen jonkin uuden tavan ajatella.

Pidän työstäni, nuorten kautta olen pikkuisen kiinni nykyajan ajankohtaisissa asioissa. Koen olevani etuoikeutettu, kun saan tehdä työtä taiteen ja nuorten parissa.