Siirry sisältöön

Mielestäni kaikki pedagoginen työ tähtää siihen, että jeesataan nuoria ihmisiä löytämään itsensä, oma tapansa olla ja elää. Näitä identiteetin rakennuspalikoita haluaisin olla tarjoilemassa omalta osaltani. Onnistumisen kokemuksia ja elämyksiä musiikin parissa.

Olen vs. musiikin lehtori Linnankosken lukiossa, Lilussa. Musiikki monissa muodoissaan on lapsesta asti kiehtonut ja vienyt mennessään. Pikkuhiljaa harrastuksesta tuli ammatti.

Linnankosken lukio on todella hyvin organisoitu muurahaiskeko. Päivälinja, ammattilukio, aikuislinja ja aikuisten perusopetus toimivat sujuvasti saman katon alla. Lilu on mahtava, inklusiivinen työyhteisö, johon yksittäisen uuden opettajan oli helppo tulla.

Työni on musiikin monenlaisten merkitysten tutkimista aikuistuvien nuorten kanssa: soittoa, laulua, kuuntelua, arviointia, säveltämistä, miksaamista. You name it! Linnankosken lukiossa on mahtavan laaja musiikin kurssitarjonta. Välillä opetellaan perustaitoja, välillä sukelletaan haastavampiin sisältöihin ja tekemisen tapoihin. Totta kai myös esitystoiminta on iso osa koulun musiikkityötä.

Lukio on opiskelijoiden ja monenlaisten ammattilaisten muodostama yhteisö, jossa muodostuu myös jatkuvasti yhteistyötä erilaisten asioiden ympärille. Porvoossa on myös luonteva yhteistyö eri tahojen kuten nuorisotoimen, seurakunnan ja musiikkialan yksityisten toimijoiden kanssa. Eli sen oman musasektorini ohessa minäkin puuhaan sitten kaikenlaista yhteiseksi hyväksi.

Mielestäni kaikki pedagoginen työ tähtää siihen, että jeesataan nuoria ihmisiä löytämään itsensä, oma tapansa olla ja elää. Näitä identiteetin rakennuspalikoita haluaisin olla tarjoilemassa omalta osaltani. Onnistumisen kokemuksia ja elämyksiä musiikin parissa.

Porvoon kokoisessa kaupungissa asiat on mahdollista tehdä mutkattomasti ja vähemmällä byrokratialla. Kouluyhteisöjen autonomia on hieno porvoolainen arvo ja valtti, josta kannattaa pitää kiinni.