Siirry sisältöön

Kasvun ja oppimisen lautakunta käsittelee säästötoimenpiteitä vuosille 2025–2027

Kasvun ja oppimisen lautakunta käsittelee kokouksessaan 30. tammikuuta säästötoimenpiteitä vuosille 2025–2027. Sivistysjohtaja esittää, että kaupunginvaltuuston edellyttämistä korvaavista säästöistä vuodelle 2025 päätetään kaupungin talouden toisen osavuosiraportin käsittelyn yhteydessä, eli kesälomakauden jälkeen. Vuosien 2026 ja 2027 korvaavien säästöjen valmistelu sisällytetään tulevien vuosien talousarviokehykseen ja talousarviovalmisteluun.

Kaupunginvaltuusto ei joulukuun kokouksessaan hyväksynyt palveluverkko- ja talousarvioesitysyksiin sisältynyttä kahden kyläkoulun lakkauttamisia. Valtuusto edellytti, että kaupunginhallituksen on tuotava viimeistään maaliskuun valtuuston kokoukseen uudet, korvaavat säästöesitykset kasvun ja oppimisen toimialalle. Vuodelle 2025 edellytetään 130 000 euron korvaavaa säästöä. Vuoden 2026 säästö on 569 000 euroa ja vuoden 2027 säästö 921 000 euroa. Säästöt liittyvät kaupunginvaltuuston toukokuussa hyväksymään 2024 talouden tuottavuus- ja tasapainottamisohjelmaan.

Kasvun ja oppimisen toimialalle on hyväksytty kaupunginvaltuuston palveluverkko- ja talousarviopäätösten jälkeen uutta lainsäädäntöä, jotka vaikuttavat toimialan tehtäviin ja niistä saataviin valtionosuuksiin: oppimisen tuen lainsäädännön uudistus ja lisätunnit äidinkielen ja matematiikan opetukseen tulee ottaa käyttöön syyslukukauden alkaessa.

Porvoo on panostanut palveluiden laatuun ja koulu- ja päiväkotitiloihin

Kuntavertailuissa Porvoon koulutuspalvelut erottuvat selkeimmin muista kunnista korkeiden tilakustannusten osalta. Tämä johtuu siitä, että palveluverkko on laaja, ja että Porvoo on valtiovarainministeriön selvityksen mukaan panostanut peruspalvelujen investointeihin viimeisten kymmenen vuoden aikana enemmän kuin mikään muu Suomen suurista kaupungeista.

– Kaupungilla on laaja palveluverkko ja hyväkuntoisista, turvallisista ja tarkoituksenmukaisista koulu- ja päiväkotirakennuksia, minkä vuoksi kasvun ja oppimisen tilakustannukset ovat korkeat. Sen sijaan hallinnon kustannukset ovat Porvoossa vertailujen mukaan kuntien keskiarvoa, sivistysjohtaja Sari Gustafsson toteaa.

– Olemme panostaneet myös palveluiden laatuun selvästi enemmän kuin laki velvoittaa ja myös enemmän kuin monet muut verrokkikaupungit, Gustafsson jatkaa.

Lautakunnan esityslistalla arviota säästömahdollisuuksista

Moni asia varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palveluiden järjestämisessä on määritelty tarkkaan laissa, eikä säästöjä voi kohdistaa näihin asioihin. Talouden tuottavuus- ja tasapaino-ohjelmassa todetaan lisäksi, että kaupunki haluaa olla jatkossakin vetovoimainen ja kilpailukykyinen työnantaja, eikä ohjelma sisällä henkilöstön irtisanomisia tai lomautuksia.

– Kasvun ja oppimisen toimialan taloudessa suurimpia kokonaisuuksia ovat henkilöstökustannukset, tilakustannukset sekä tukipalvelukustannukset. Jos palveluverkkoa ei voi Porvoossa tiivistää eikä tilakustannuksiin voi vaikuttaa, eikä irtisanomisia ja lomautuksia haluta seuraavina vuosina toteuttaa, tulevat säästöt väistämättä Porvoossa koskettamaan enimmäkseen palveluiden ei-lakisääteistä laatua sekä tukipalvelukustannuksia, sivistysjohtaja Sari Gustafsson toteaa.

Kasvun ja oppimisen lautakunnan esityslistalle on koottu palvelualueiden arviot vuoden lopussa vahvistuneiden lainsäädännön muutosten ja säästötavoitteiden vaikutuksista ja mahdollisuuksista. Lautakunnan esityslistalla on myös esimerkkejä Porvoon palveluiden laatupanostuksista.