Siirry sisältöön

Kaupunginhallituksen päätökset 12.8.2024

Porvoon kehäsymboli.

Pitkäaikainen laina, Liikelaitos Porvoon Vesi

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti myöntää 2 350 000 euron suuruisen pitkäaikaisen lainan liikelaitos Porvoon Vedelle.

Vuoden 2024 talousarviossa on varauduttu siihen, että Liikelaitos Porvoon Veden investointeja rahoitetaan osittain pitkäaikaisella lainalla kaupungilta. Velkaa lyhennetään vuosittain ja siitä peritään korkoa kaupungin takaus- ja antolainapolitiikan mukaisesti. Laina-aika on 20 vuotta ja lainaa lyhennetään tasalyhennyksin kaksi kertaa vuodessa. Lainan korko sidotaan vuodeksi kerrallaan kaupungin tilinpäätöshetken lainasalkun keskikorkoon lisättynä 0,2 prosentin marginaalilla.

Palveluverkko

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti, että palveluverkon suunnittelua jatketaan valmistelemalla neljä eri skenaariota: 3 kasvun ja oppimisen lautakunnassa käsiteltyä skenaarioita ja 1 uusi tekoälyn avulla laadittava skenaario. Näiden pohjalta tehdään varsinainen palveluverkkoratkaisu marraskuussa talousarvion 2025 hyväksymisen yhteydessä lautakuntien ja jaostojen käsittelyn pohjalta. Kaupunginhallitus huomioi jatkovalmistelussa kasvun ja oppimisen lautakunnan yksimielisen lausunnon:

”Kasvun ja oppimisen lautakunta pitää tärkeänä, että skenaariot, joita käytetään jatkotyöskentelyn pohjana ovat joustavia ja niiden pohjalta on mahdollista löytää myös luovia ja uudenlaisia ratkaisuja. Pohjana on kolme skenaariota, mutta niitä työstettäessä voi syntyä skenaario, joka yhdistelee eri tavoin näitä. On tärkeää supistamisen lisäksi tuoda esiin vahvemmin myös optimointi. On tarpeellista myös huomioida vahvasti se, että päätöksiä tehdessä tarkastellaan, miten oppilasennusteet ovat toteutuneet ja mitoittaa toimenpiteet sen mukaan.

Skenaarioita rakennettaessa on tärkeää avata tunnuslukuja ja varmistaa, että luvut ovat oikeita ja läpinäkyviä. Eri rakennuksissa on erilaisia rahoitusmalleja ja tietoisuus tästä on oltava kaikilla. Kaikkien on voitava luottaa siihen, että prosessi on neutraali ja sen pohjalta tehdään skenaariomallit ja myöhemmin päätökset. Skenaarioissa on huomioitava kaikki viisi päätettyä periaatetta.

Palveluverkon nykytilanteen kuvauksessa on kerrottu jo tehdyt päätökset ja niin sanotusti putkessa olevat kohteet. Näihin päätöksiin ei skenaarioissa tule palata vaan ne tulee toteuttaa talousarvion ja talouden tuottavuus- ja tasapainottamisohjelman päätösten mukaisesti.

Skenaarioissa opetuksen laadun ja pedagogisten sekä sosiaalisten näkökulmien tulee olla vahvasti mukana, oppilaan edun mukaiset päätökset perustuvat kokonaisuuteen, joissa katsotaan niin pedagogisia, sosiaalisia kuin taloudellisia näkökulmia ja näiden kaikkien tulee olla skenaariomalleissa mukana. Kriteerit tarkentuvat myöhemmin ja lautakunta katsoo, että sillä tulee olla oikeus lausua myös kriteereistä työn seuraavassa vaiheessa.”

Johan Söderberg teki asian käsittelyn aikana muutosesityksen. Esitystä ei kannatettu, joten se raukesi.

Porvoon kaupunki käynnisti vuoden 2023 lopussa palveluverkkoselvityksen laatimisen varhaiskasvatus- ja perusopetuspalveluista. Tavoitteena on arvioida ja tunnistaa palveluiden tarpeiden ja tarjonnan muutokset aiempaa varhemmin ja reagoida niihin ennakoivasti. Palveluverkon valmistelussa noudatetaan kaupunginvaltuuston päätöksiä talousarviosta sekä talouden ja tuottavuuden tasapainotusohjelmasta että investoinneista. Porvoon koulu- ja päiväkotiverkon nykytilan kartoitus valmistui toukokuun lopussa. Kartoituksessa on koottu yhteen tiedot muun muassa nykyisistä palveluista, käyttäjämääristä, taloudesta sekä rakennuksista. Kartoitus toimii pohjatietona varsinaisen palveluverkkosuunnitelman laatimisessa. Kartoitusta käsiteltiin ja merkittiin tiedoksi kaupunginhallituksen kokouksessa 17. kesäkuuta. Nyt on meneillään palveluverkon suunnitteluvaihe, jossa selvitetään mahdolliset kehitysskenaariot.

Käynnissä oleva kilpailutettu hanke (Boost Brothers) sisältää kolmen skenaarion laatimisen. Lisäksi tehdään neljäs skenaario erillisenä, ja siinä hyödynnetään tekoälyä. Päättäjät voivat myös eri tasoilla, lautakunnissa, kaupunginhallituksessa ja kaupunginvaltuustossa esittää omia näkemyksiään ehdotetuista skenaarioista. Skenaarioiden sisältöjä voidaan yhdistää, lisätä tai vähentää, ja näistä tehdään erilliset toimeenpanopäätökset marraskuussa talousarvion hyväksymisen yhteydessä.

Skenaariomääritelmät valmistelupohjaksi ovat seuraavat:

Skenaario 0: toiminnallisuuden tasavertaistaminen

  • Skenaariossa ei tehdä supistuksia palveluverkkoon, nykyisiä tiloja ylläpidetään ja tarvittaessa tehdään toiminnallisia parannuksia esim. liikuntatilojen osalta. Väliaikaistiloista luovutaan. Mukana tiloissa on myös sivistyskeskuksia ja kaksikielisiä ratkaisuja sekä muita monimuotoisia ratkaisuja.
  • Skenaarion mukaisilla toimilla ei todennäköisesti saavuteta taloudellisia tavoitteita, sillä suurempi määrä kohteita lisää korjaus-, ylläpito- ja toimintakustannuksia enemmän kuin muissa skenaarioissa.

Skenaario 1: toiminnallisuuden tasavertaistaminen ja maltillinen toiminnan tehostaminen

  • Skenaariossa tehdään joitain supistuksia palveluverkkoon. Esimerkiksi vanhemman tai pienemmän yksikön toiminta voidaan siirtää osaksi toista yksikköä. Tarvittaessa tehdään laajennusinvestointeja. Palveluverkossa säilyviä tiloja ylläpidetään. Väliaikaistiloista luovutaan. Mukana tiloissa on myös sivistyskeskuksia ja kaksikielisiä ratkaisuja sekä muita monimuotoisia ratkaisuja.
  • Skenaarion mukaisilla toimilla mahdollistetaan taloudellisesti jonkin verran tehokkaampi palveluverkko, kun kohteita on verkossa vähemmän. Tämä skenaario antaa paremman mahdollisuuden kuin skenaario 0 priorisoida henkilöstökustannuksia ja muita taloudellisia tavoitteita enemmän kuin sisäistä vuokraa.

Skenaario 2: toiminnallisuuden tasavertaistaminen ja laajempi toiminnan tehostaminen

  • Skenaariossa tehdään laajempia supistuksia palveluverkkoon. Esimerkiksi yksiköitä voidaan yhdistää olemassa olevaan tai uuteen rakennukseen. Yksiköiden määrä on palveluverkossa pienempi, ja yksiköt suurempia kuin skenaariossa 1. Tarvittaessa tehdään laajennus- tai uudisrakennusinvestointeja. Palveluverkossa säilyviä tiloja ylläpidetään. Väliaikaistiloista luovutaan. Voi sisältää luovia monimuotoisia ratkaisuja. Tavoitteena yhtenevämpi yksikkökoko ja tasavertainen ryhmäkoko.
  • Skenaarion mukaisilla toimilla mahdollistetaan taloudellisesti selvästi tehokkaampi palveluverkko, kun kohteita on verkossa edelleen vähemmän. Tämä skenaario antaa paremman mahdollisuuden kuin skenaario 0 priorisoida henkilöstökustannuksia ja muita taloudellisia tavoitteita enemmän kuin sisäistä vuokraa. Opetusresurssit jaetaan tasaisemmin ryhmäkoon paremman yhtenevyyden ansiosta.

Neljäs skenaario tehdään erillisenä ja siinä hyödynnetään tekoälyä.

Skenaariot ovat vielä suunnitteluvaiheessa ja niiden tarkemmat sisällöt ja kustannuslaskelmat valmistuvat syyskuun loppuun mennessä.

Muut asiat

Muut asiat kaupunginhallitus päätti esitysten mukaisesti.