Siirry sisältöön

Kaupunkikehityslautakunnan päätökset 21.1.2025

Porvoon kaupungin tunnus.

Kevätlaaksonrinteen asemakaavaehdotus tulossa nähtäville

Kaupunkikehityslautakunta päätti kokouksessaan asettaa Kevätlaaksonrinteen asemakaavaehdotuksen julkisesti nähtäville ja pyytää siitä lainmukaiset lausunnot.

Porvoon kaupunkisuunnittelu on valmistellut Kevätlaaksonrinteen asemakaavaa Kevätlaakson kaupunginosaan. Asemakaavan tavoitteena on kehittää Kevätlaakson pohjoisosaan tiivis, energiatehokas ja viihtyisä monipuolisen asumisen alue. Alue on nykyisin väljästi rakennettu ja nähtäville tuleva Kevätlaaksonrinteen asemakaava tiivistää alueen yhdyskuntarakennetta sekä tukeutuu olemassa oleviin palveluihin.

Kaava-alue sijaitsee noin 2,5 kilometriä Porvoon keskustasta itään Kevätkummun asuinalueen ja Tarmolan työpaikka-alueen viereisen Itätuulentien varrella. Se on kooltaan noin 9 hehtaaria ja suunnittelualueen omistaa pääosin Porvoon kaupunki.

Kevätlaaksonrinteen kaavaehdotuksessa osoitetaan nykyisten asuinkiinteistöjen ympäristöön 11 omakotitalotonttia, joista kaksi tonttia on jo asuttuja yksityisiä pihapiirejä. Lisäksi laakson päätteeseen on varattu yhtiömuotoista rakentamista varten yksi pientalojen tontti ja kolme pari-, rivi-, luhti- tai pienkerrostalojen tonttia. Itätuulentien varteen on osoitettu myös tontit seniori- ja palveluasumista sekä kehitysvammaisten asumista varten. Lisäksi kaavaehdotus mahdollistaa työpaikkatontin päivätoimintaa, työ- ja toimistotiloja sekä tilapäistä asumista varten. Kaavaehdotuksessa on rakennusoikeutta yhteensä noin 15 000 k-m². Tämä tarkoittaa sitä, että toteutuessaan Kevätlaaksonrinteestä tulisi noin 250–300 asukkaan asuinalue.

Asian käsittely

Mika Varpio esitti muutosehdotusta, että ”Poistetaan rakennustapaohjeen sivulta 1/7 Kaikkien korttelialueiden edellytyksistä lause ”Asuinrakennusten tulee olla ilmeeltään moderneja ja pääosin puurakenteisia” ja korvataan se lauseella ”Asuinrakennusten tulee olla pääosin puurakenteisia” ja poistetaan sivulta 2/7 YSA-5, AS- ja TY-7-korttelialueiden edellytyksistä lause ”Rakennusten tulee olla muodonannoltaan ja ilmeeltään moderneja ja sopia yhteen ympäristön rakennusten kanssa” ja korvataan se lauseella ”Rakennusten tulee sopia yhteen ympäristön rakennusten kanssa”.

Ehdotusta kannatti Pehr Sveholm.

Kaupunkikehityslautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.

Lautakunta valitsi joukkoliikenteen liikennöitsijät

Kaupunkikehityslautakunta päätti kokouksessaan valita Porvoon kaupungin joukkoliikenteen liikennöitsijät ajalle 4.8.2025 – 4.6.2028.

Valinnat tehtiin osa-alueittain seuraavasti: Osa-alueelle 1 ja 2 (linjat 1, 2 ja 3) valittiin Koiviston Auto Porvoo Oy, jonka yhteistarjouksen vertailuhinta oli edullisempi kuin erilliset tarjoukset. Koiviston Auto Porvoo Oy:n tarjoushinta oli yhteensä 3 679 981,08 euroa. Osa-alueelle 3 (linja 5) valittiin Oy Kaj Forsblom Ab, jonka vertailuhinta oli 129 439,88 euroa. Osa-alueelle 4 (saaristoliikenne) valittiin Oy Kaj Forsblom Ab, jonka vertailuhinta oli 496 817,20 euroa.

Porvoon kaupunki pyysi 4.12.2024 / 5.12.2024 julkaistulla hankintailmoituksella tarjouksia Porvoon kaupungin joukkoliikenteen hankinnasta ajalle 4.8.2025-4.6.2028. Tätä sopimuskautta on mahdollista jatkaa kahden vuoden optiolla (5.6.2028-2.6.2030), josta tehdään myöhemmin erillinen optiopäätös. Kaupunki pyysi tarjouksia joukkoliikenteen järjestämisestä bruttomallilla hankintailmoituksen mukaisille reiteille (bruttomalli tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että kaupunki saa lipputulot itselleen). Automyynnit vähennetään liikennöitsijän kuukausikorvauksesta ja muut lipputuotot kaupungille tilittää kaupungin yhteistyökumppani.

Kaupungille jätettyjen tarjouksien tuli täyttää kaikki siinä pyydetyt tiedot ja tarjouksien tuli myös sisältää kaikki vaaditut selvitykset. Kaupunki ei hyväksynyt vaihtoehtoisia tarjouksia ja tarjousvertailu tehtiin osa-aluekohtaisesti. Tilaaja valitsi kunkin kohteen (osa-alueen) liikennöintiä hoitamaan yhden tarjoajan tai tarjousyhteenliittymän.

Määräaikaan 3.1.2025 klo 09.00 mennessä jätettiin neljä tarjousta. Nämä jakautuivat osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1: Koiviston Auto Oy

Osa-alue 2: Koiviston Auto Oy, Korsisaari Oy

Osa-alue 3: Håkan Eriksson Transport Oy Ab, Koiviston Auto Oy, Korsisaari Oy, Oy Kaj Forsblom Ab

Osa-alue 4: Oy Kaj Forsblom Ab, Korsisaari Oy

Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimukset. Tarjousten valintaperusteena oli halvin kokonaishinta/osa-alue.

Hankinnan kokonaisarvo sopimuskauden ajalta, option mukaan laskettuna on 21 531 190,79 euroa ja arvioidut lipputulot (4,5 miljoonaa) vähennettynä 17 031 190,79 euroa.

Muut asiat

Muut lautakunnan päätökset olivat esitysten mukaisia ja yksimielisiä.