Miltä Porvoo kuulostaa?
Visit Porvoolle toteutettiin ääniprojektin vuoden 2023 aikana, jossa kaupungille luotiin oma tunnistettava äänilogo ja äänimaisemia. Porvoossa nauhoitettuja ääniä ja sävellettyä musiikkia on yhdistetty tunnelmallisiksi kokonaisuuksiksi.
Äänilogo on hiottu kuvastamaan Porvoon eläväistä kaupunkielämää ja se ammentaa aineksia kaupungin rikkaasta kulttuuriperinteestä. Kaiteen tuottamaa musiikkia, äänilogoa ja yrityksen visualisoimaa Visit Porvoo logoanimaatiota käytetään Visit Porvoon projekteissa tunnistettavina ja yhdistävinä elementteinä.
– Jingle on ollut osa yritysten markkinointia jo lähes sata vuotta, mutta jostain syystä kunnat eivät ole, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta, ottaneet tätä keinoa käyttöönsä, ainakaan laajemmassa mittakaavassa. Nyt voimme jatkaa markkinoinnin kehittämistä myös äänipuolella, kommentoi Visit Porvoon elinvoima-asiantuntija Jan-Christian Forsman.
Kaupungin äänibrändäyksen ohjaavana tavoitteena toimii kaupungin toiminnassa kuuluvan äänen yhtenäistäminen sen brändiä ja arvoja tukevalla tavalla. Äänilogo kiteyttää Visit Porvoon ydinviestin yksinkertaiseen ja muistettavaan melodiseen fraasiin sekä äänelliseen tekstuuriin. Kun visuaalisen logon voi nähdä, voi äänilogon kuulla. Äänilogo tukee myös Porvoon kaupungin strategiaa saavutettavuuden osalta, luodessaan selkeän ja tunnistettavan äänimaailman matkailun videomateriaaleissa.
Porvoon äänet levyjulkaisuna verkossa
Porvoon äänimaailma on rauhallista ja vahvasti tunnelmaan nojaavaa. Tunnistettavia ääniä ovat esimerkiksi Porvoon tuomiokirkon kellotapulin äänet, vanhan kaupungin tunnelmallisten putiikkien ovikellojen kilinää, puheensorinaa ravintolan terassilla ja veden liplatusta jokirannassa. Musiikissa on otettu luovia vapauksia ja keksitty hauskoja yksityiskohtia, kuten kappaleen A Bit of Bossa in the Rain rikkinäisestä radiosta soivaa Bossa Novaa kesäsateessa. Kaide on säveltänyt musiikin ja yhdistänyt Porvoossa nauhoitettua ääntä sävellettyyn musiikkiin. Lopputulos on rentouttava ja monipuolinen kokonaisuus porvoolaisia äänimaisemia, joita voi nyt kuunnella Spotifyssa.
– Projekti on Suomessa ainutlaatuinen ja olemme suorastaan yllättyneitä siitä, miten innostuneena Visit Porvoo on lähtenyt tähän mukaan! Prosessi, jossa jalostetaan kunkin äänityksen maailma musiikilliseksi kokonaisuudeksi, on ollut kiinnostava haaste ja opettanut paljon, sanoo Aarni Hildén Mediatoimisto Kaiteesta.
Visit Porvoo tulee käyttämään musiikkia videoprojektien taustamusiikkina ja esimerkiksi valofestivaali Porvoon Valojen markkinoinnissa käytettiin Church Bells -kappaletta. Äänilogoa on käytetty kesällä 2023 pääkaupunkiseudulla ja Tampereen seudulla kuullussa radiokampanjassa.
– Olen erittäin tyytyväinen Kaiteen tuottamaan musiikkiin. Äänimaisema sopii täydellisesti Porvoon tunnelmaan ja koko prosessi on ollut hyvin inspiroiva. Kaikki sujui Kaiteen kanssa helposti ja jouhevasti. Porvoon markkinointi nojaa vahvasti tunnelmalliseen visuaalisuuteen ja äänitunnuksen käyttö on looginen jatkumo tähän työhön, jatkaa Forsman.
Kappaleet A Bit of Bossa in the Rain ja Church Bells ovat nyt kuunneltavissa Spotifyssa. Kaikki projektin kahdeksan kappaletta ovat kuunneltavissa Spotifyssa loppuvuoteen mennessä. Visit Porvoo käyttää projektissa luotua musiikkia tulevissa videotuotannoissaan. Äänilogon voi ladata ja kuunnella Porvoon mediapankista.
Kuuntele musiikkia ja äänilogoa
Kappaleet löytyvät Spotifysta:
Äänilogo ladattavissa Porvoon mediapankista:
Tutustu Kaiteen muihin projekteihin: