Muutoksia katulupien hinnoitteluun ja siirtokehotusmerkkien käyttöön vuonna 2025
Vuosi 2025 tuo muutoksia katulupien hinnoitteluun. Nykyisestä kahdesta kiinteästä hintaluokasta Porvoon kaupunki-infra siirtyy päiväkohtaiseen hinnoitteluun. Vuokra-aika alkaa, kun työt alkavat ja päättyy kun Porvoon kaupunki on tehnyt hyväksytyn lopputarkastuksen.
– Uudella hinnoittelulla parannetaan kaivuutöiden suunnitelmallisuutta ja nopeutetaan kaivantojen ennallistamista ja sitä kautta vähennetään keskeneräisistä kaivannoista aiheutuvia haittoja kadun käyttäjille. Toimintatapamuutos parantaa kaupunkikuvaa ja liikenneturvallisuutta sekä kaupungin omaisuudenhallintaa, sanoo tuotantopäällikkö Matias Pietilä kaupunki-infrasta.
Muutos koskee kaivuutöitä. Yleisten alueiden aluevuokrausmenettely säilyy samana kuten ennenkin.
Uusi hinnoittelu katuluville 1.1.2025 alkaen:
- Lupamaksu 200 €
- Alueen käyttömaksu, luokka I, alle 60 m2, 35,02 €/päivä
- Alueen käyttömaksu, luokka I, 60 – 120 m2, 50 €/päivä
- Alueen käyttömaksu, luokka I, yli 120 m2, 70 €/päivä
- Alueen käyttömaksu, luokka II, alle 60 m2, 20 €/päivä
- Alueen käyttömaksu, luokka II, 60 – 120 m2, 28,01 €/päivä
- Alueen käyttömaksu, luokka II, yli 120 m2, 35,02 €/päivä
- Alueen käyttömaksu, luokka III, alle 60 m2, 11,99 €/päivä
- Alueen käyttömaksu, luokka III, 60 – 120 m2, 17,01 €/päivä
- Alueen käyttömaksu, luokka III, yli 120 m2, 20 €/päivä
- Alueen käyttömaksu, rakentamaton alue, alle 60 m2, 8,01 €/päivä
- Alueen käyttömaksu, rakentamaton alue, 60 – 120 m2, 11,99 €/päivä
- Alueen käyttömaksu, rakentamaton alue, yli 120 m2, 15,02 €/päivä
- Ylimääräinen valvontakäynti, 250 €/käynti
- Katuluvan ehtojen laiminlyönti, 500 €/laiminlyönti
- Luvaton kaivu, 1 000 €/päivä
- Kaikissa hinnoissa alv. 0 %
Siirtokehotusmerkkien käyttö muuttuu
Siirtokehotusmerkkien asettelussa tapahtuu vuodenvaihteen jälkeen muutoksia. Uuden lain tulkinnan mukaan siirtokehotusmerkit ovat voimassa risteyksestä risteykseen, huolimatta siitä, mitä muita pysäköinnin ohjaavia merkkejä katuosuudella on. Tämä vaatii ajoneuvon kuljettajalta tarkkuutta, koska siirtokehotusmerkkien määrä vähenee.
– Nyt päästään eroon tilanteesta, joka esiintyy esimerkiksi Näsi-Jutten kadulla, jossa kahden korttelin sisällä on jouduttu asettamaan yli 30 siirtokehotusmerkkiä. Vuodenvaihteen jälkeen määrä on alle 10, kertoo kunnossapitopäällikkö Keijo Lehtikangas.