Omat kasvot ja kalligrafia Pääskytien koulun yhteisötaideteoksen inspiraationa
Pääskytien koulun ruokalan sekä kirjaston suurilla ikkunaseinillä on nähtävillä koulun 7. luokkalaisten toteuttama yhteisötaideteos. Esillä on koko kevätkauden ajan yli 200 teosta.
Teokset ovat syntyneet koulun 7. luokkalaisten taidetyöpajoissa, jotka toteutettiin syksyllä 2023 yhteistyössä paikallisen kuvataiteilijan Pan Jianfengin, taidekasvattaja Jie Zhaon ja kulttuuripalveluiden kanssa. Työpajoissa ja teoksen teknisessä toteutuksessa oli mukana myös media-alan perustutkinnon opiskelijoita ruotsinkielisestä ammattioppilaitoksesta Prakticumista.
Työpajat järjestettiin oppituntien aikana, osana kuvataideopetusta. Koulun puolelta kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta vastasi kuvataideopettaja Tekla Pohjolainen.
– Retket ja taidetyöpajat ovat osa yläkoulun kulttuurikasvatusta ja opetussuunnitelman edellyttämiä monipuolisia oppimisympäristöjä. Kalligrafian kokeileminen perinteisillä välineillä ja materiaaleilla mahdollisti koulumme seiskaluokkalaisille uuden visuaalisen kokemuksen, joka avasi abstraktiakin kuvailmaisua oppilaille lisää, kertoo kuvataideopettaja Tekla Pohjolainen.
Syksyn työpajoissa pilotoitiin uutta taidetyöpajamallia yläkoululaisten kulttuurikasvatukseen. Kaikki Pääskytien koulun 7. luokat tutustuivat ensin Porvoon Taidehallin taidenäyttelyihin. Toisen retken luokat tekivät kuvataiteilija Pan Jianfengin ja taidekasvattaja Jie Zhaon kalligrafiatyöpajaan Vanhaan Porvooseen tai Taidetehtaalle. Työpajoissa opeteltiin maalaamaan harjoituspaperille musteella ja pensselillä kiinalaisia kirjoitusmerkkejä. Osassa työpajoja tutustuttiin myös kiinalaiseen teekulttuuriin. Taidetyöpajan aluksi oppilaat maalasivat mallin mukaan yksinkertaisia merkkejä, joita tehdessä oppi uutta sivellintyöskentelyä. Oppilaiden toisena tehtävänä oli maalata omat kasvot yhdellä hengityksellä ja siveltimenvedolla. Materiaalina käytetiin harvinaista xuan-paperia, joka on peräisin Jianfengin perheen kokoelmista.
Oppilailta saatu palaute työpajoista on ollut myönteistä. 13-vuotiaan Mikaelin mielestä oli hauska oppia uusia asioita, ja tutustua kiinalaiseen kulttuuriin.
– Maalasin kiinalaisia merkkejä ja piirsin yhdellä viivalla kasvoni. Opin myös englantia ja kalligrafiaa, Mikael kertoo.